Om inte vi får vara lärare, vem ska då bilda Sverige?

Nu kraftsamlar vi för att stärka lärarnas arbetsvillkor – det skulle alla vinna på: barn, elever, lärare och hela svenska samhället.

När ditt barn är i förskolan eller skolan, förväntar du dig att hen ska få en bra utbildning. Vi lärare arbetar hårt för att uppnå det.

Men när förutsättningarna inte finns är det näst intill omöjligt. 

Engagera dig

Backa lärare!

Nu kraftsamlar vi i hela Sveriges Lärare för att driva igenom våra krav. Tillsammans påverkar vi för lärares förutsättningar att ge barn och elever den utbildning de har rätt till.

Vad vill vi?

Att varje lärare ska få garanterad tid för planering, samt för- och efterarbete, av undervisningen. Detta ska hänga ihop med mängden undervisning en lärare genomför.

För att undervisningen ska kunna hålla hög kvalitet måste den förberedas och följas upp av oss lärare. Det är en förutsättning för att barn och elever ska lära sig.

För stor mängd undervisningstid, tillsammans med den stora mängden arbetsuppgifter som inte har med vårt kärnuppdrag att göra, tränger undan möjligheten att förbereda och följa upp undervisningen.

Ska barn och elever få den utbildning de har rätt till så måste vi lärare ha en chans att förbereda, utveckla och följa upp. Just därför behöver vi ett tak på mängden undervisningstid per lärare, eller åtminstone ett spann för vad som är en rimlig mängd.

Att det lagstiftas om ett maxtak på gruppernas storlekar. För stora barngrupper och undervisningsgrupper är ett stort problem, det går ut över barn och elevers lärande. Studieron påverkas och tiden att hinna se och hjälpa varje barn eller elev räcker inte till. Mindre barn- och undervisningsgrupper skapar en bättre miljö att genomföra undervisningen i.  

Därför driver vi detta

Tänk dig en arbetsdag i förskolan eller skolan.

Ofta undervisar du i barn- och undervisningsgrupper som är alldeles för stora, det är ingen bra miljö för lärande.

Ofta har du en så stor mängd lektioner att du knappt hinner med de andra delarna av ditt kärnuppdrag på ordinarie arbetstid. Det påverkar kvaliteten men också arbetsmiljön. 

När undervisningen väl är över så ska du försöka ta itu med förberedelser och efterarbete. Men då är det så mycket annat som pockar på.   

Avbrott från kärnuppdraget

En arbetsdag som lärare innebär ständiga avbrott från kärnuppdraget.

Vi stoppar en konflikt, vi skriver veckobrev till vårdnadshavarna, och plötsligt ska vi lösa något teknikstrul. Efter det är det möten och sedan ska vi dokumentera något i flera olika system.  

Antalet arbetsuppgifter som inte har med vårt kärnuppdrag – undervisning – att göra har vuxit kraftigt. Arbetsuppgifter som andra yrkesgrupper skulle kunna göra, eller som inte skulle behöva utföras alls.

Det är en, minst sagt, komplex arbetssituation.

"Alla lärare borde kunna gå hem efter en arbetsdag utan att känna sig otillräckliga och utarbetade."
Anna Olskog förbundsordförande, Sveriges Lärare,
Anna Olskog med neutral min, stående utomhus iklädd mörkblå jacka och en ljusblå blus med en massa krås/volanger.

Låt inte barn och elever drabbas

Vi vill att politiker, beslutsfattare och arbetsgivare lyssnar på oss lärare och ger oss bättre förutsättningar.

Att inte göra det vore ett dåligt beslut som drabbar barns och elevers utbildning och vår arbetsmiljö.

I förlängningen får vi ett stort antal unga individer som växer upp utan att nå så långt som de borde i sitt lärande. Detta samtidigt som sjukskrivningarna för lärare fortsätter att öka, och fler lämnar yrket. Men det går att göra något åt det. 

Bättre förutsättningar är en bra deal för Sverige

Det kräver en hållbar arbetsmiljö där vi lärare får fokusera på vårt kärnuppdrag.

Vi lärare är ambitiösa och stolta och vi vill att varje barn och elev ska lyckas. Vi brinner för vårt yrke men ska inte behöva bli utbrända av det. 

Bättre förutsättningar för lärare skulle alla vinna på – barn, elever, lärare. Och faktiskt hela svenska samhället. Att backa lärarna är alltid en bra deal för Sverige.  

Påverka

Gymnasielärare sitter i katedern och skriver.

Så gör vi när vi driver våra frågor

För att kunna påverka för förändring så finns Sveriges Lärare i alla relevanta sammanhang och forum. Det är när vi alla, i hela förbundet, jobbar för förändring som vi lyckas.  

Vi påverkar

Gymnasielärare i samtal med pojke i keps.

Undersökningar som sätter tryck

Att undersöka och berätta om våra medlemmars vardag är en viktig del av vårt påverkansarbete. Allt för att politiker och huvudmän ska få underlag att fatta kloka beslut om det som verksamheten mest av allt behöver.

Aktuellt

Lärare vid högskola antecknar i korridor.

Följ oss i debatten!

Sveriges Lärare är aktiva debatten och driver kraftfullt på för att få till nödvändiga förändringar för lärare och studie- och yrkesvägledare. 

Frågor & svar