En ny läroplan för grundskolan
Sveriges Lärares skolformsförening för grundskolan arrangerar ett fördjupande digitalt seminarium om en ny läroplan för grundskolan onsdag 5 mars klockan 15.00–16.30.

5 mars klockan 15.00–16.30
Seminariet är kostnadsfritt och du deltar genom att klicka på länken nedan.
Den 28 februari presenteras betänkandet om en ny läroplan för grundskolan, den anpassade grundskolan, specialskolan och sameskolan.
Välkommen till ett digitalt seminarium där vi fördjupar oss i betänkandet om en ny läroplan! Seminariet äger rum onsdag 5 mars klockan 15.00–16.30 och riktar sig särskilt till dig som arbetar inom grundskolan.
En ny läroplan innebär stora förändringar, inte minst för lärarna. Men vad skiljer den nya läroplanen från den nuvarande? Och hur påverkas undervisningen?
På plats för att reda ut detta är utredningens huvudsekreterare Cecilia Sandberg och sekreterare Karl Larsson. Utredningens uppdrag har varit att:
- göra läroplanen tydligare och mer lättillgänglig
- stärka fokus på grundläggande kunskaper och färdigheter
- anpassa läroplanen bättre efter elevernas kognitiva utveckling.
Några av de frågor som kommer att diskuteras:
- Vad innebär förslagen för dig som lärare?
- Hur kan innehållet i ämnena komma att påverkas när kursplanerna är framtagna?
- Finns det förslag som förändrar lärares arbete med bedömning och betygssättning?
- På vilket sätt har elevernas kognitiva utveckling tagits om hand i läroplanen?
- Enligt direktiven skulle utredningen ta ställning till om läroplanen ska innefatta instruktioner om hur lärare ska bedriva sin undervisning. Hur har utredningen ställt sig till detta?
- Kommer lärarnas professionella autonomi att påverkas av innehållet i den nya läroplanen?
Seminariet spelas in och går att se i efterhand.