Fyra av tio i förskole­personalen i Norrtälje saknar rätt utbildning

Hela 42 procent av personalen i förskolorna i Norrtälje kommun saknar rätt utbildning. – Det är skamligt. Hur tänker politiker när de väljer att inte satsa på barnens viktiga tidiga lärande? säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.


42 procent av alla anställda i förskolan i Norrtälje kommun saknar förskollärarexamen eller barnskötarutbildning. Bara 34 procent av personalen har förskollärarexamen. Det visar statistik från Skolverket som Sveriges Lärare har sammanställt.

– Alla barn måste garanteras undervisning av behöriga lärare i förskolan oavsett var de bor i landet. Allt annat är helt fel väg att gå, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

Det finns stora regionala skillnader i utbildningsnivån på förskolan. Bland kommunerna i Stockholms län sticker Lidingö ut med särskilt hög andel personal utan rätt utbildning – hela 63 procent. Jämfört med andra kommuner har Norrtälje en förhållandevis hög andel personal utan utbildning.

Sveriges Lärares genomgång av Skolverkets statistik visar att det råder stor brist på behöriga lärare i förskolan. För att förskolorna ska klara sitt uppdrag borde minst två tredjedelar av personalen ha förskollärarexamen. Men det är bara tre kommuner i hela Sverige som når den nivån. I Norrtälje hade 34 procent av personalen förskollärarexamen förra året. Det innebär att det saknas knappt 200 behöriga lärare i kommunens förskolor. I landet som helhet är det 41 procent av personalen i förskolan som har förskollärarexamen.

– Den kunskap och trygghet rätt utbildad personal bidrar med är ovärderlig. Regeringen måste ta detta på allvar nu. Förskolan lägger grunden för barns framtida skolgång, säger Anna Olskog.

Bristen på behörig personal är inte bara ett problem för barnen, utan också för de anställda. I en enkätundersökning bland medlemmarna i Sveriges Lärare svarade hela 86 procent av lärarna i förskolan att bristen på utbildade kollegor leder till högre arbetsbelastning. Därför är behovet av planeringstid skriande.

– Eftersom förskollärare har ansvaret för undervisningen i förskolan blir det oerhört tufft för dem när de har för många outbildade kollegor. Då blir planeringstiden ännu viktigare. Det måste regleras i lag eller i avtal, säger Anna Olskog.

Frågor & svar