Gustavsbergs gymnasium är räddat - vi tackar alla

Gustavsbergs gymnasium är räddat och kommer fortsätta sin verksamhet på samma sätt som den gjort de senaste åren. Vi från Sveriges Lärare Värmdö tackar både Samarbete för Värmdö och oppositionen för ett kreativt och demokratiskt bemötande i frågan om Gustavsbergs Gymnasiums framtid. Vi hoppas att denna dialog, och uppmärksamhet kring skolan, blir startskottet för något nytt, där kommunen hjälper till med marknadsföring, och lyfter fram skolans förtjänster både inom kommunen men även utanför kommunen.


Det är även glädjande att se den uppslutning från föräldragrupper och lokalföreningar för den uppbackning vi fått för att belysa vikten att vi har kvar ett gymnasium på hemmaplan. Det är runt skolor och föreningar som vi i första hand bygger ett gemensamt samhälle i kommunen. 

Det som står nedan är manuset till anförande som ordförande Christer Berglund skulle hålla inför kommunstyrelsen. Ett anförande som inte behövdes men som uttrycker en hel del kring de utmaningar som vi inom skola har framför oss de närmaste åren.

Förslaget att banta ner Gustavsbergs gymnasium så till den milda grad att det inte anordnas några gymnasiekurser är möjligen att följa lagboken men det är inte anständigt. IM-elever, likt förvaltniingen/politiken är verkligen en grupp som behöver vårdas. Men de flesta av dessa elever är betjänta av att skaffa sin behörighet till gymnasiet på den skola som senare blir deras gymnasiehemvist. Då har vi betydligt större chans att reparera en trasig eller kort skolgång. Det vill säga att erbjuda elever, som till stor del redan misslyckats med skolan en kortvarig och högst tillfällig mellanperiod är inte produktiv. IM elever skall gå på skolor som kan erbjuda en mer beständig vistelse med ett nationellt program. 

Den grupp vi ser som den viktigaste att ordna gymnasieskola i kommunen, är elever med NPF-diagnos. En elevgrupp som hela tiden växer och uppgår till närmare 20 % i den här kommunen enligt nyligen gjorda rapporter. Dessa ungdomar har i regel inga problem att klara inlärningen, tempot eller svårighetsgraden. Det många dock har svårigheter med transporter som är långa, med många människor  omkring sig som skapar intryck som är så energikrävande att depåerna är slut redan vid ankomst till skolan. Lägg till långa och ansträngande dagar i stora och oftast trånga gymnasieskolor med massor av elever. Vi får inte ut kapaciteten av dessa ungdomar och många riskerar hemmasitteri och utanförskap som följd.  

Elevgruppen med NPF är i större behov av vägledning och i större utsträckning än vad som är möjligt att ge inom ramen för ordinarie skolverksamhet. Men om samhället kan matcha dessa elever med sysselsättning inom rätt område blir gruppen i mångt och mycket en oslagbar samhällstillgång, men om vi inte får denna grupp att fungera leder det till både ökade samhällskostnader men framförallt stora personliga lidanden.  

Storstockholm saknas idag gymnasieskolor som riktar sig till den här elevgruppen. För eleverna med störst behov finns skolor som te x Snitz eller Magelungen. Men sedan är det ett gigantiskt kliv till nästa nivå. De skolorna är alldeles för stora och därmed för dåligt anpassade lärmiljöer för NPF-elever. Lärmiljöerna behöver vara präglade av småskalighet och närhet till lärare. Gustavsbergs gymnasium är redan ett föredöme på detta område med sina starka relationer mellan lärare och elever samt sin småskalighet  Enligt oss vore det ekonomiskt vansinne att kasta bort den kompetens som finns uppbyggd på Gustavsbergs gymnasium. Lärare och annan personal är vana och duktiga på att guida eleverna kunskapsmässigt men även att ge dem en väg till ett fungerande och framgångsrikt liv. De och skolan måste finnas kvar för elevernas och samhällets skull.

Gustavsbergs gymnasium bedriver inte sociala punktinsatser, utan arbetar med ett långsiktigt förändringsarbete som hjälper eleverna att tro på sig själv, att hitta sin plats i samhället och lägger grunden för en framtidstro. Inte minst vittnar eleverna själva om detta. Detta är något som Värmdö kommun borde marknadsföra gentemot andra kommuner i Storstockholm. Vi kan redan det som andra kommuner behöver lära sig. Här finns det potential att locka elever från andra kommuner. 

Det finns även anledning att utöka lokalföreningarnas verksamheter med skolan för att skapa en starkare samhörighet inom kommunen. Detta projekt är bara i början med utvecklingspotentialen med fler föreningar som är intresserade. Inte minst kan vi se i handlingarna till detta möte om önskan att kraftigt bygga ut isytorna 

Initiativet att låta högstadieelever besöka våra kommunala skolor är utmärkt. men att förändra inställning och attityd tar längre än ett år och en punktinsats. Eleverna behöver möte skolan och lärarna på ett naturligt sätt. Ett utbyte där Gustavsbergs gymnasiums elever möter tidigare årskurser inför gymnasieval är något att fundera över. Vi behöver nu använda intresset och engagemanget som nu har skapats runt skolan för att bygga något nytt som har möjlighet att få invånarna att sluta upp kring. 

Frågor & svar