Ordförande Christer Berglunds anförande om Gustavsbergs gymnasium inför nämnd.

Sveriges Lärare fick möjlighet att uttala sig inför Gymnasie-, vuxenutbildnings- och arbetslivsnämndens beslut om förslaget att fasa ut de nationella programmen på Gustavsbergs Gymnasium. Ordförande Christer Berglund höll följande anförande till nämnden.


Utfasningen av Gustavsbergs gymnasium är ett företagsekonomiskt beslut och inte ett samhällsekonomiskt beslut. Vårt gymnasium, för det är det närmaste vi kommer ett eget gymnasium, har varit räddningsplankan för åtskilliga elever över åren. Elever som har förmågan att delta i ett nationellt program men som behövt småskaligheten och närheten som Gustavsbergs gymnasium ger för att klara sin skolgång. Den samhällsekonomiska vinsten som denna skola skapar, genom att förhindra utanförskap, motverka psykisk ohälsa eller att man fastnar i ljusskygga organisationer, överstiger vida dess kostnad.

 

Det finns ingen annan skola inom ramen för samarbetet Storstockholm som plockar upp elever som behöver en lugnare tillvaro för att antingen, bibehålla sin psykiska hälsa då pressen och sammanhanget blir för påfrestande på kolosserna till gymnasieskolorna. Eller för de elever som har en kraschad grundskolebakgrund och behöver hjälp tillbaka i samhället. Gustavsbergs gymnasium bedriver inte sociala punktinsatser, utan arbetar med ett långsiktigt förändringsarbete som hjälper eleverna att tro på sig själv, att hitta sin plats i samhället och lägger grunden för en framtidstro. Inte minst vittnar eleverna själva om detta. 

 

Vi menar att en kommun av Värmdös storlek och ambition bör finnas där för elever med utökade behov. Framtida generationer behöver samma förutsättningar som tidigare generationer har haft och som närliggande kommuner nu ger sina elever. Värmdö kommuns tillvägagångssätt för att bevilja tilläggsbelopp är så snäva att det i praktiken inte är värt att lägga ner mödan att söka, medan kringliggande kommuner har en större förståelse vilket gör att det idag skiljer 200.000 i tilläggsbelopp för jämförbara elever. Om Värmdö anser att det är viktigt att hålla sig till Storstockholms programprislista, borde den principen även gälla hur kriterierna runt tilläggsbelopp tolkas. 

 

Vi är vet att  samarbetsorganet Storstockholm ser över utbud på vilka program som erbjuds och dimensioneringen av platser, den senaste undersökningen som presenterades i dagarna konstaterar att ⅓ av alla med NPF inte klarar sina grundskolebetyg, detta behöver även vår region och kommun behöva förhålla sig till. Gustavsbergs gymnasium är redan ett föredöme på detta område med sina starka relationer mellan lärare och elever samt sin småskalighet  Enligt oss vore det ekonomiskt vansinne att kasta bort den kompetens som finns uppbyggd på Gustavsbergs gymnasium. Lärare och annan personal är vana och duktiga på att guida eleverna kunskapsmässigt men även att ge dem en väg till ett normalt och framgångsrikt liv. De och skolan måste finnas kvar för elevernas och samhällets skull. Vi håller med om att förändring behöver ske men svaret är inte att avsäga sig ansvaret, utan att vara den nya nämnden som gör verklig skillnad för denna elevgrupp i positiv riktning.  

 

En ytterligare dimension är att nedläggningen av gymnasiet förstör de nya samarbeten som skolan sedan 2021 utvecklat med det lokala föreningslivet. Dessa samarbeten skapar fler kontaktpunkter och djupare förankring i lokalsamhället vilket vidareutvecklar Värmdö som en attraktiv och självständig kommun.  

 

Vi önskar att förslaget återremitteras med tillägg: 

  • att kontoret utreder förutsättningarna att omvandla skolan till en resursskola med nationella program.

Vi måste tillgodose behoven hos en växande elevskara som behöver hjälp på vägen till en fungerande skolgång, tillvaro och framtid. 

 

Det vore att ta fasta på styrkan och kunskapen hos skolan samt fortsätta göra en samhällsekonomisk vinst.

 

Vi kommer att betala för många av dessa elever på ett eller annat sätt. Frågan är bara hur mycket personligt lidande det kommer att skapa på vägen. 

Det är lättare att bygga starka barn än att laga trasiga vuxna. 

Vi från Sveriges lärare hoppas att ni antar utmaningen och inte tar den lätta vägen ut. 

 

Ni har makten att göra verklig skillnad.

 

Gustavsberg 2023-11-16






Frågor & svar