Fackligt engagemang i världen

För att säkerställa lärares rättigheter och goda arbetsvillkor och på sikt lyckas lösa lärarbristen i världen krävs ett fackligt engagemang. Här har vi intervjuat några lärare runt om i världen om deras fackliga arbete för lärares rättigheter.

Tadzjikistan

Irnazarova Liliya Rashidovna

Ordförande i lokalföreningen för Hissory högstadieskola de senaste 5 åren. 

Angola

Hermínia do Nascimento

Vice ordförande fackföreningen SINPROF-Angola (Sindicato Nacional de Professores).

Filippinerna

Ruby Ana Bernardo

Ordförande i Alliance of Concerned Teachers, ACT:s, huvudstadsregion (NCR Union) och kontaktperson för kvinnonätverket ASEAN Womens Network.

Malawi

Chifuniro Sandula

Arbetsplatsombud för Private Schools Employees Union of Malawi (PSEUM).

Argentina

Noelia Naranjo

Universitetslärare på det statliga universitetet i Mendoza (Universidad Nacional de Cuyo) och är generalsekreterare för Universitetslärarnas federation, CONADU, i Argentina vid universitet i Mendoza. Internationell sekreterare på CONADU nationellt

Zimbabwe

Ndionei Loveridge Sithole

Lärare och arbetsplatsombud vid Chimana Primary School i Zimbabwe medlem i Zimbabwe Teachers Union (ZIMTA).

Indien

UK Basheer

Ansvarig för Programmet för professionell utveckling inom All India Primary Teachers’ Federation, AIPTF, och sekreterare i ett utbildningsdistrikt.

Indonesien

Erfan Dinata

Sekreterare i lärarfacket PGRI (Persatuan Guru Republik of Indonesia i North Kayong distriktet, West Kalimantan Provinsen, Indonesien

Portugal

Cátia Domingues

Lågstadielärare i Vale Mourão i utkanten av Lissabon. Hon sitter också i lärarorganisationen FENPROF:s (Federação Nacional dos Professores) förbundsstyrelse, som representant för huvudstadregionens fackförening SPGL.

Frågor & svar