Fackligt engagemang i världen
För att säkerställa lärares rättigheter och goda arbetsvillkor och på sikt lyckas lösa lärarbristen i världen krävs ett fackligt engagemang. Här har vi intervjuat några lärare runt om i världen om deras fackliga arbete för lärares rättigheter.
Tadzjikistan
Irnazarova Liliya Rashidovna
Ordförande i lokalföreningen för Hissory högstadieskola de senaste 5 åren.
Angola
Hermínia do Nascimento
Vice ordförande fackföreningen SINPROF-Angola (Sindicato Nacional de Professores).
Filippinerna
Ruby Ana Bernardo
Ordförande i Alliance of Concerned Teachers, ACT:s, huvudstadsregion (NCR Union) och kontaktperson för kvinnonätverket ASEAN Womens Network.
Malawi
Argentina
Noelia Naranjo
Universitetslärare på det statliga universitetet i Mendoza (Universidad Nacional de Cuyo) och är generalsekreterare för Universitetslärarnas federation, CONADU, i Argentina vid universitet i Mendoza. Internationell sekreterare på CONADU nationellt
Zimbabwe
Ndionei Loveridge Sithole
Lärare och arbetsplatsombud vid Chimana Primary School i Zimbabwe medlem i Zimbabwe Teachers Union (ZIMTA).
Indien
UK Basheer
Ansvarig för Programmet för professionell utveckling inom All India Primary Teachers’ Federation, AIPTF, och sekreterare i ett utbildningsdistrikt.
Indonesien
Erfan Dinata
Sekreterare i lärarfacket PGRI (Persatuan Guru Republik of Indonesia i North Kayong distriktet, West Kalimantan Provinsen, Indonesien
Portugal
Cátia Domingues
Lågstadielärare i Vale Mourão i utkanten av Lissabon. Hon sitter också i lärarorganisationen FENPROF:s (Federação Nacional dos Professores) förbundsstyrelse, som representant för huvudstadregionens fackförening SPGL.