Erfan Dinata

Sekreterare i lärarfacket Persatuan Guru Republik of Indonesia, PGRI, i North Kayong distriktet, West Kalimantan Provinsen, Indonesien.

Varför gick du med i facket?  
Jag gick med för min personliga utveckling och möjligheten att möta inspirerande människor som delar min passion och mitt engagemang i facket. Den kunskap och erfarenhet jag fått genom PGRI är värdefulla och inget jag skulle kunnat få i formella utbildningar eller institutioner.  

Vad är den viktigaste frågan i ert fack och på lokal nivå just nu?
North Kayong distriktet har många öar och avlägsna områden med dålig täckning av internet. Det är en utmaning för fackets ledare, medlemmar och Lärare att få tillgång till “Independent teaching platform” för professionell utveckling. Dessa fortbildningsprogram är beroende av internet och fungerande täckning.  

Vad har PGRI gjort eller tanker göra i frågan?
PGRI arbetar med att stötta och fortbilda Lärare genom sina ”Smart Learning and Character Center”, samt genom yrkesföreningar med liknande expertis. PGRI uppmuntrar dessutom yngre och mer energiska PGRI-medlemmar att delta i utbildningsministeriets program ”Teacher leader”. Detta kommer att bidra till att förbättra deras färdigheter och kompetens och ge dem möjlighet att förbättra sin professionella utveckling för att bättre stödja deras karriär inom utbildning.

Finns det någon annan information som du vill dela med dig av?
North Kayong-distriktet är en region som etablerades 2017. Trots de inledande utmaningarna med att vara ett nytt administrativt område tog den lokala regeringen ett djärvt steg genom att implementera en regional förordning (PERDA) för gratis utbildning, som täcker från förskola till gymnasium.  

Portugal

Cátia Domingues

Lågstadielärare i Vale Mourão i utkanten av Lissabon. Hon sitter också i lärarorganisationen FENPROF:s (Federação Nacional dos Professores) förbundsstyrelse, som representant för huvudstadregionens fackförening SPGL.

Tadzjikistan

Irnazarova Liliya Rashidovna

Ordförande i lokalföreningen för Hissory högstadieskola de senaste 5 åren. 

Indien

UK Basheer

Ansvarig för Programmet för professionell utveckling inom All India Primary Teachers’ Federation, AIPTF, och sekreterare i ett utbildningsdistrikt.

Filippinerna

Ruby Ana Bernardo

Ordförande i Alliance of Concerned Teachers, ACT:s, huvudstadsregion (NCR Union) och kontaktperson för kvinnonätverket ASEAN Womens Network.

Zimbabwe

Ndionei Loveridge Sithole

Mitt namn är Ndionei Loveridge Sithole, en manlig lärare vid Chimana Primary School i Zimbabwe. Jag gick med i Zimbabwe Teachers Union (ZIMTA) 2005 och är för närvarande arbetsplatsombud på min skola.

Argentina

Noelia Naranjo

Universitetslärare på det statliga universitetet i Mendoza (Universidad Nacional de Cuyo) och är generalsekreterare för Universitetslärarnas federation, CONADU, i Argentina vid universitet i Mendoza. Internationell sekreterare på CONADU nationellt

Angola

Hermínia do Nascimento

Vice ordförande fackföreningen SINPROF-Angola (Sindicato Nacional de Professores).

Malawi

Chifuniro Sandula

Arbetsplatsombud för Private Schools Employees Union of Malawi (PSEUM).

300 000 medlemmar

Grundskola - gruppbild

Du vill väl vara med?

De allra flesta lärare och studie-och yrkesvägledare är medlemmar hos oss. Många väljer att vara med för att inte gå utan stöd och trygghet i osäkra tider. Välkommen du också!

Frågor & svar