Noelia Naranjo, Argentina

Universitetslärare på det statliga universitetet i Mendoza (Universidad Nacional de Cuyo) och är generalsekreterare för Universitetslärarnas federation, CONADU, i Argentina vid universitet i Mendoza. Internationell sekreterare på CONADU nationellt

Vad var det som gjorde att du gick med i facket?
När jag studerade till lärare gick jag med i studentrörelsen och därigenom fick jag kontakt med lärarnas fack. När jag blivit klar med mina studier och började arbeta som lärare, gick jag med i universitetslärarnas fack – det var det första jag gjorde!

På den tiden hade Argentina en konservativ president, Mauricio Macri, vars regering bland annat försämrade utbildningens villkor i allmänhet, och högskolornas i synnerhet. Detta sporrade mig att gå med och bli aktiv i min lärarfackliga organisation för att vara med och slåss för rätten till utbildning och för lärarnas villkor.

Vilken är den viktigaste frågan just nu för ditt fack?
Vi befinner oss i en svår situation sedan slutet av förra året. Utbildningsfrågorna har stått i centrum sedan den nya presidenten Javier Milei tillträdde i december. På mindre än ett år har våra löner förlorat ungefär hälften av sin köpkraft, så idag befinner sig mer än hälften av alla universitetslärare under fattigdomsgränsen. Detta är den absolut största utmaningen!

Samtidigt med denna enorma urholkning av reallönerna så är vi mycket bekymrade över de attacker som Milei och hans regering hela tiden riktar mot alla offentliga institutioner och mot de rättigheter som det tagit oss lång tid att erövra. Ett tydligt exempel är hur regeringen urholkar hela kollektivavtalsprocessen genom att vägra att föra dialog med oss. Det är därför som vi säger att vår kamp inte bara handlar om våra löner utan också om rätten till utbildning.

Något annat att tillägga?
Jag tycker det är viktigt att vi tillsammans kan analysera vad som pågår, liksom att hitta gemensamma svar på denna kraftiga försämring av utbildningen som pågår över hela världen. Vi lever i en brytningstid och det gäller att vi kan tänka om vad gäller skolans och universitetets roll, liksom vi behöver tänka om vad gäller att vässa våra egna fackliga organisationer.

 

Filippinerna

Ruby Ana Bernardo

Ordförande i Alliance of Concerned Teachers, ACT:s, huvudstadsregion (NCR Union) och kontaktperson för kvinnonätverket ASEAN Womens Network.

Portugal

Cátia Domingues

Lågstadielärare i Vale Mourão i utkanten av Lissabon. Hon sitter också i lärarorganisationen FENPROF:s (Federação Nacional dos Professores) förbundsstyrelse, som representant för huvudstadregionens fackförening SPGL.

Indonesien

Erfan Dinata

Sekreterare i lärarfacket PGRI (Persatuan Guru Republik of Indonesia i North Kayong distriktet, West Kalimantan Provinsen, Indonesien

Indien

UK Basheer

Ansvarig för Programmet för professionell utveckling inom All India Primary Teachers’ Federation, AIPTF, och sekreterare i ett utbildningsdistrikt.

Zimbabwe

Ndionei Loveridge Sithole

Lärare och arbetsplatsombud vid Chimana Primary School i Zimbabwe medlem i Zimbabwe Teachers Union (ZIMTA).

Malawi

Chifuniro Sandula

Arbetsplatsombud för Private Schools Employees Union of Malawi (PSEUM).

Tadzjikistan

Irnazarova Liliya Rashidovna

Ordförande i lokalföreningen för Hissory högstadieskola de senaste 5 åren. 

Angola

Hermínia do Nascimento

Vice ordförande fackföreningen SINPROF-Angola (Sindicato Nacional de Professores).

300 000 medlemmar

Grundskola - gruppbild

Du vill väl vara med?

De allra flesta lärare och studie-och yrkesvägledare är medlemmar hos oss. Många väljer att vara med för att inte gå utan stöd och trygghet i osäkra tider. Välkommen du också!

Frågor & svar