Ruby Ana Bernardo, Filippinerna

Ordförande i Alliance of Concerned Teachers, ACT:s, huvudstadsregion (NCR Union) och kontaktperson för kvinnonätverket ASEAN Womens Network.

Vad fick dig att gå med i facket?
Eftersom jag är en av de yngsta förtroendevalda inom mitt fack, så ser jag tydligt att man behöver ta ett ansvar tidigt, redan från det att man ”bara” är student. 

När jag gick med i facket, så var det för att jag tydligt såg att enighet leder till styrka. Genom medlemskapet kan vi åstadkomma meningsfull förändring och samarbeta för att förbättra vår profession!

Vilket är det viktigaste temat just nu i din organisation?
Lärarna i vårt land behöver slåss emot en rad utmaningar som påverkar våra yrkesliv och vårt allmänna välbefinnande.

Våra löner är helt otillräckliga och inflationen har gröpt ur dem än mer. 

Arbetsbördan för lärare är överväldigande, med stora klasser i trånga utrymmen, liksom med en administrativ börda som inte lämnar utrymme för centrala uppgifter som lektionsplanering och utveckling inom yrket. 

Många lärare har osäkra anställningsförhållanden med tidsbegränsade kontrakt. Att kunna få utvecklas i sin yrkesroll och göra en karriär inom utbildningssektorn blir därför svårt. Ett annat problem för filippinska lärare är hälsa och arbetsmiljö, där exempelvis naturkatastrofer som jordbävningar, vulkanutbrott eller tyfoner utgör ständiga hot.

Inom utbildningssektorn finns också hot mot den akademiska friheten, särskilt tydlig när lärare som tillhör progressiva organisationer, stämplas som terrorister och förföljs. Detta tar sig också uttryck i att skolor blir föremål för arméns närgångenhet. 

Från politikens sida sker ofta ändringar i utbildningspolitiken vilket leder till instabilitet inom sektorn. Därför driver organisationer som ACT på för en genomgripande reform av utbildningsväsendet, som bör innehålla ökad utbildningsbudget, förbättrade arbetsförhållanden och större respekt för lärares rättigheter och välmående.  

Vad har ditt förbund gjort – eller planerar att göra – för att råda bot på ovanstående?
Alliance of Concerned Teachers (ACT) har länge kämpat för en förändring på alla dessa områden, genom att organisera lärare och uppmanat dem till att ta aktiv ställning. 

Däribland: rejäl lönehöjning, bekämpa kontraktsanställningar, förbättra arbetsförhållanden, försvar av den akademiska friheten liksom att slåss för en vetenskapligt grundad och progressiv läroplan, liksom utbildning för alla. 

Tack vare stödet från Sveriges Lärare så har vi kunnat ge många av ACT:s medlemmar och förtroendevalda fackliga fortbildningar och juridiskt stöd till fackligt aktiva som råkar ut för förföljelse. Därigenom vill ACT höja lärarnas status, förbättra utbildningsväsendet och bidra till reformering av det filippinska samhället.

 

Angola

Hermínia do Nascimento

Vice ordförande fackföreningen SINPROF-Angola (Sindicato Nacional de Professores).

Malawi

Chifuniro Sandula

Arbetsplatsombud för Private Schools Employees Union of Malawi (PSEUM).

Indien

UK Basheer

Ansvarig för Programmet för professionell utveckling inom All India Primary Teachers’ Federation, AIPTF, och sekreterare i ett utbildningsdistrikt.

Argentina

Noelia Naranjo

Universitetslärare på det statliga universitetet i Mendoza (Universidad Nacional de Cuyo) och är generalsekreterare för Universitetslärarnas federation, CONADU, i Argentina vid universitet i Mendoza. Internationell sekreterare på CONADU nationellt

Zimbabwe

Ndionei Loveridge Sithole

Lärare och arbetsplatsombud vid Chimana Primary School i Zimbabwe medlem i Zimbabwe Teachers Union (ZIMTA).

Indonesien

Erfan Dinata

Sekreterare i lärarfacket PGRI (Persatuan Guru Republik of Indonesia i North Kayong distriktet, West Kalimantan Provinsen, Indonesien

Tadzjikistan

Irnazarova Liliya Rashidovna

Ordförande i lokalföreningen för Hissory högstadieskola de senaste 5 åren. 

Portugal

Cátia Domingues

Lågstadielärare i Vale Mourão i utkanten av Lissabon. Hon sitter också i lärarorganisationen FENPROF:s (Federação Nacional dos Professores) förbundsstyrelse, som representant för huvudstadregionens fackförening SPGL.

Om medlemskapet

Gymnasieskola - gruppbild

Du är en del av något större

Som medlem är du en del av ett större sammanhang – på arbetsplatsen, i Sverige och i världen. Vår fackliga idé är att förbättra lärares och yrkes- och studieledares villkor och förutsättningar oavsett var de befinner sig.

Frågor & svar