Statlig utredning föreslår regleringar av lärares arbetstid

Nu har slutbetänkandet kommit från den statliga utredning som regeringen tillsatt om lärares arbetstid och administrativa börda.

En grupp allvarliga gymnasielärare vid trappen till ingången till en skola.

Sveriges Lärare välkomnar förslag om regleringar av planeringstid och undervisningstid.

– Det är en mycket viktig utredning för svensk lärarkår, som går på knäna under en omfattande administrationsbörda och allt fler uppgifter som lagts på oss lärare, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

– Regleringar för undervisningstid och planeringstid är några av de absolut viktigaste frågorna för våra medlemmar. Regleringar värnar kärnuppdraget och genom dessa återfår den enskilde läraren kontrollen över sitt arbete, säger Anna Olskog.

En statlig utredning är underlag till ny lagstiftning, det är alltså ingenting som är färdigt. Men det är ett viktigt steg i rätt riktning.

I Sveriges Lärare driver vi tillsammans på för regleringar av lärares arbetstid, det är en kongressbeslutad fokusfråga för oss. 

Den statliga utredningen föreslår bland annat: 

  • Statlig reglering av undervisningsuppdraget. Lärares och förskollärares hela undervisningsuppdrag ska definieras i Skollagen. I definitionen ska även planering och uppföljning ingå.
     
  • Statlig reglering för obligatorisk tid till planering samt för- och efterarbete. Utredningen föreslår en minsta tid för planering och uppföljning av undervisningen i samtliga skolformer, samt fritidshem. 

  • Statlig reglering av undervisningstiden. Utredningen föreslår en högsta omfattning av undervisningstiden för de obligatoriska skolformerna samt gymnasieskolan.  
     
  • Ändrade regler gällande dokumentation. För att minska kraven på dokumentation och information ska förskolor och skolor i fortsättningen bestämma när och hur information om barns och elevers utveckling ges till vårdnads­havare. Antalet utvecklings­samtal ska i normal­fallet vara ett per läsår och innehållet i de skriftliga utvecklings­planerna ska fokusera enbart på kunskaps­utveckling.
     
  • Se över dokumentationssystemen. Den i dag väldigt arbets­krävande och dokumentations­drivande hanteringen av olika digitala system och verktyg behöver också ses över.

Pressmeddelande: Befria lärarna från byråkrati och freda vår tid

Vi Lärare: 22 punkter – så ska lärare få mer tid till undervisning

Vi Lärare: Facket efter förslaget om lärares tid: ”Viktig delseger”

Läs utredningen i sin helhet här

Vi kraftsamlar!

En grupp allvarliga gymnasielärare i ett klassrum.

Om inte vi får vara lärare, vem ska då bilda Sverige?

Låt lärare vara lärare. Vi kräver garanterad tid för planering av undervisning, maxtak för lärares undervisningstid och mindre grupper – för barnen, elevernas och lärarnas skull.

Frågor & svar