Viktigt:
Onsdag 29/1, mellan kl 19.30-23.00 kan du inte logga in på vår webbplats pga. serviceunderhåll.
Onsdag 29/1, mellan kl 19.30-23.00 kan du inte logga in på vår webbplats pga. serviceunderhåll.
Grundskolan har svårt att klara sitt kompensatoriska uppdrag samtidigt som klyftan mellan elevernas förutsättningar växer. Det visar en ny rapport från fackförbundet Sveriges Lärare.
Skillnaderna i svensk skola är stora när det gäller elevernas resultat. Som ett led i att förstå vad det beror på har vi undersökt hur skillnaderna i elevernas förutsättningar har förändrats över tid.
När vi har analyserat data från SCB för perioden 1988–2020 kan vi se att grundskolans kompensatoriska uppdrag har blivit allt tuffare. Skillnaderna mellan olika elevers förutsättningar har vuxit kraftigt.
Rapporten, som bygger på data från SCB och Skolverket, visar att:
– Vi kan konstatera att det svenska skolsystemet är hårdast mot dem som har svagast förutsättningar. Nyinvandrade elever förväntas nå kunskapsmålen på extremt kort tid samtidigt som vi lärare tampas med otillräckliga resurser. Det blir en omöjlig ekvation både för eleven och lärarna, säger Johanna Jaara Åstrand, tidigare ordförande för Sveriges Lärare.
För att ändra på situationen krävs att staten tar över huvudansvaret för finansiering, resursfördelning och likvärdighet i hela skolväsendet.
– Vad vår rapport tydligt visar är att behoven i svensk skola är mycket större än vad regeringens marginella åtgärder kan komma åt. Det måste till ett systemskifte i skolpolitiken för att rätta till problemen med skolans styrning och finansiering. Det är ett måste för att varje elev ska få en likvärdig utbildning av hög kvalitet – och faktiskt få en chans att lyckas, säger Johanna Jaara Åstrand.
Skolans möjligheter att ge rätt stöd kraftigt förstärks. Lärarkårens professionella bedömningar av barns och elevers undervisnings- och stödbehov måste vara av avgörande betydelse för hur stödarbetet sker.
Ny rapport visar att grundskolan har svårt att klara sitt kompensatoriska uppdrag samtidigt som klyftan mellan elevernas förutsättningar växer. Segregationen tilltar och resultatskillnaderna växer.