Skolverket ställer in digitala nationella prov – lärare frustrerade
Efter sju års arbete och närmare 700 miljoner kronor i investeringar ställer Skolverket in de digitala nationella proven. Beslutet väcker stor frustration bland oss lärare som lagt ner mycket tid på förberedelser.

Många lärare upplever beslutet som ett misslyckande. Sveriges Lärare ser en stor frustration bland er medlemmar, något som syns tydligt i sociala medier.
- Jag och mina kollegor är frustrerade över allt arbete vi har lagt ner och de resurser skolan har satsat, säger en lärare till Aftonbladet.
Samtidigt beskriver vissa en viss lättnad – de nationella proven kan nu genomföras i de traditionella formerna, utan tekniska problem.
- Det är en frustration, man känner sig vårdslöst behandlad och att man hamnar i en maktlös situation. Vi har lagt ned extremt mycket tid och förberedelse på det här systemet som inte varit intuitivt och användarvänligt. Efter den här långa perioden av frustration så hamnar hela situationen i lärarnas knä och det är inte acceptabelt, säger Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare.
Sveriges Lärare har i grunden varit positiva till digitala prov och central rättning som ett steg mot mer likvärdig betygssättning. Men förbundet har betonat att tekniska och organisatoriska förutsättningar måste vara på plats. Att nuvarande system inte fungerar efter sju års arbete väcker oro inför framtiden.
- Om det här projektet har pågått sedan 2017 och fortfarande inte fungerar, hur ska man då lyckas med andra digitala satsningar? säger Robin Smith, första vice ordförande för Sveriges Lärare.
Betygsutredningen är ett exempel på en reform där fungerande digitala prov är en förutsättning.
Sveriges Lärare och Sveriges Skolledare skriver till regeringen
Ta del av den skrivelse som Sveriges Lärare och Sveriges Skolledare har skickat till utbildningsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm med anledning av Skolverkets provplattform för digitala nationella prov:
"Efter att Skolverket annonserat att deras provplattform stängs ner för vårens nationella prov vill Sveriges Skolledare och Sveriges Lärare se extra resurser till skolorna för att kunna genomföra vårens nationella prov.
Sveriges Skolledare och Sveriges Lärare vill härmed uppmärksamma regeringen på de allvarliga problem som uppstått i samband med införandet och sedan stoppandet av de digitala nationella proven (DNP).
Skolledare och lärare har länge uttryckt oro för att den digitala provplattformen inte skulle vara tillräckligt robust för att säkerställa en rättssäker och likvärdig provgenomföring. Skolledare och lärare har rapporterat att tekniska problem vid tester, och all förberedelse har skapat stor arbetsbelastning för skolornas personal. Flera röster inom skolan har beskrivit provplattformen som skolans Millennium-haveri – ett kostsamt, ineffektivt och byråkratiskt tekniskt misslyckande som aldrig testats ordentligt i skarpa situationer. Skolledarnas och lärarnas varningar har ignorerats, och konsekvenserna av detta ser vi nu när hela systemet havererat. Tusentals skolor står därför plötsligt inför vetskapen att de kommer behöva genomföra nationella proven på papper eller i egna plattformar utan att ha kunnat förbereda det ordentligt.
Det nu akuta läget kräver snabba och konkreta åtgärder för att säkerställa att eleverna ändå får möjlighet att genomföra nationella prov denna vår.
Enligt Skolverkets presstjänst har DNP-projektet redan kostat staten nära 700 miljoner kronor. Huvudmännen har också lagt egna resurser på att liera sina egen infrastruktur med Skolverkets provplattform, anställa teknisk personal samt köpa in teknik. Och därtill har lärare och rektorer lagt mängder av sin redan pressade arbetstid på att förbereda för DNP.
Att beslutet tas så här sent är mycket beklagligt för landets skolor. Att rektorer och lärare nu ska genomföra nationella proven på papper eller i befintliga digitala system, och inte tro att det kommer kräva extraresurser, är provocerande.
Sveriges Skolledare och Sveriges Lärare kräver därför att regeringen kompenserar skolorna ekonomiskt för de ökade kostnaderna detta medför.
Med tanke på de omfattande investeringar som skolhuvudmännen redan gjort för att förbereda sig för DNP, samt de logistiska och ekonomiska konsekvenser som det nu inställda digitala provsystemet medför, anser Sveriges Skolledare och Sveriges Lärare att regeringen bör ta ansvar för att kompensera huvudmännen för de extrakostnader som uppstår i samband med att proven nu måste genomföras på papper eller i befintliga digitala system. Dessa kostnader inkluderar exempelvis:
- Tryck och distribution av pappersprov
- Extra arbetstid för skolledare, lärare och administratörer
- IT-personal för att implementera reservlösningar
- Eventuella juridiska eller tekniska anpassningar i redan befintliga system
Utvecklingen av en robust, likvärdig och säker provplattform är central för den fortsatta utvecklingen av skolväsendet. Det är inte minst viktigt för att säkerställa att förslagen från betygsutredningen går att genomföra utan dröjsmål. Staten kan inte slarva med en sådan här viktig förutsättning för likvärdighet i skolan.
Vi ser fram emot en fortsatt dialog och förutsätter att regeringen agerar snarast för att säkerställa en rättssäker och genomförbar lösning för de nationella proven.
På uppdrag av Sveriges skolledare och lärare,
Ann-Charlotte Gavelin Rydman
Förbundsordförande Sveriges Skolledare
Anna Olskog
Förbundsordförande Sveriges Lärare"
Vi kraftsamlar!

Om inte vi får vara lärare, vem ska då bilda Sverige?
Låt lärare vara lärare. Vi kräver garanterad tid för planering av undervisning, maxtak för lärares undervisningstid och mindre grupper – för barnen, elevernas och lärarnas skull.