Debattartiklar från Sveriges Lärare

Sveriges Lärare är aktiva debatten och driver kraftfullt på för att få till nödvändiga förändringar så att du kan fokusera på att vara lärare eller studie- och yrkesvägledare.

  • DN: Lärares uppgift är inte att bedriva kundservice

    Sex av tio lärare vittnar om att de pressas att sätta högre betyg, ibland genom rena hot. Problemet är störst inom skolor med ett tydligt kundtänkande, och de orimliga kraven sträcker sig bortom bara betygsfrågan. Föräldrarnas utrymme i skollag och läroplaner måste strykas ner, skriver Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.

  • Skånska Dagbladet: Malmö måste satsa på skolan

    Enligt våra beräkningar går svensk skola idag minst 12 miljarder back. För Malmös del är summan i runda tal 200 miljoner kronor. Nyligen presenterade Sveriges Lärare undersökningen ”Pengarna är slut” som visar på hur omfattande besparingar som planeras i kommunerna runtom i landet.

  • Norra Halland: Satsa på skolan för framtiden

    Många kommuner har ett tufft ekonomiskt läge. Ökade kostnader gör att budgeterna inte går ihop. Kungsbacka är inget undantag. Skolan utgör av naturliga skäl en stor del av kommunens uppdrag och därtill kostnad.

  • Expressen: Förskolan går inte ihop – politikerna blundar

    Barngrupperna i förskolan ökar, visar ny statistik från Skolverket. Men antalet anställda ökar inte. Siffrorna går helt enkelt inte ihop. Vi kräver att staten omedelbart lagstiftar om en minimibemanning och ett maxtak för barngruppsstorlekarna, skriver Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén från Sveriges lärare.

  • Aftonbladet: Skolan på väg mot ekonomisk kollaps

    När regeringens tilläggsbudget släpptes fick inte skolan några extra pengar. Ett felaktigt beslut som innebär ett svek mot skolsektorn. Och nu kokar det i lärarleden. I Stockholm och Göteborg håller Sveriges lärares lokalföreningar demonstrationer 6 maj (Stockholm) och 25 maj (Göteborg) och det planeras för liknande aktioner på fler håll.

  • GP: Svensk skola behöver inte fler inspirationsföreläsningar

    Lärare och förskollärare har länge efterfrågat mer och bättre fortbildning och uttryckt ett starkt missnöje över att huvudmännen inte tillgodoser detta behov. Med det nya professionsprogrammet har vi nu en reell möjlighet att skapa ett nationellt system av kompetensutvecklande insatser av hög kvalitet som faktiskt möter professionens behov, skriver skolminister Lotta Edholm (L), Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.

  • NWT: Moderaternas hemläxa i skolpolitiken stavas statligt ansvar

    Moderaterna måste sluta blunda för bristerna i dagens styrning av skolväsendet. Det kommunala ansvaret leder till ojämn kvalitet och stora skillnader mellan skolorna, något som på sikt hotar Sverige som kunskapsnation, skriver Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén.

Frågor & svar