Sveriges Lärare på ETUCE-kongressen 2024
ETUCE Conference 2024 samlar Europas lärarfack för att diskutera och forma framtiden för utbildning i Europa. Sveriges Lärare är en viktig röst för att driva de frågor som är avgörande för vår profession och för våra medlemmars framtid.
Kongressen är en unik möjlighet att påverka utbildningspolitiken på europeisk nivå, skapa gemenskap mellan fackförbund och bygga solidaritet för en starkare röst i kampen för högkvalitativ utbildning för alla.
Den 26–27 november 2024 samlas Europas lärarfack på ETUCE:s kongress i Budva, Montenegro. ETUCE, den europeiska grenen av världslärarorganisationen Education International (EI), samlar 132 lärarorganisationer från 51 länder och är en viktig plattform för oss i att påverka och forma utbildningspolitiken på europeisk nivå. Sveriges Lärare, som en av de största lärarorganisationerna inom ETUCE, har inte bara möjlighet utan också ett ansvar att lyfta och driva de frågor som är avgörande för vår profession.
Jag reser dit, inte bara i min roll som ordförande och företrädare för Sveriges Lärare utan också som ny ledamot i Education Internationals styrelse. Jag tillträdde denna position nyligen genom ett fyllnadsval efter Johanna Jaara Åstrands avgång. Jag vill rikta ett varmt tack till Johanna för hennes fantastiska arbete och engagemang under sin tid i Education Internationals styrelse. Hennes insatser har varit ovärderliga, och jag ser fram emot att fortsätta det viktiga arbete vi har framför oss.
Försvara utbildningens framtid
En av ETUCE:s centrala uppgifter är att kämpa för allas rätt till utbildning av hög kvalitet. Detta är särskilt aktuellt idag när det i många europeiska länder sker nedskärningar inom utbildningssektorn. Temat för kongressen är "Fighting for the Future of Public Education in a Social Europe", att försvara den offentliga utbildningens framtid och säkerställa att den får tillräcklig finansiering – något som är en växande utmaning i många länder.
Kongressen tar upp flera avgörande frågor som berör hela Europa, bland annat läraryrkets attraktivitet och behovet av bättre villkor för att höja dess status. En annan fråga i fokus är digitalisering och artificiell intelligens (AI) inom utbildningen. Den snabba utvecklingen av AI-teknologier påverkar allt fler områden, och utbildningssektorn är inget undantag. Det är därför av största vikt att lärarprofessionen leder denna utveckling. AI ska användas med eftertanke, och det ska vara läraren, med sin professionella kompetens, som avgör när och hur AI ska integreras i undervisningen.
Tillsammans för en starkare röst
ETUCE-kongressen är en möjlighet att samlas, diskutera och agera för en bättre framtid för utbildning och läraryrket. Genom vårt medlemskap i ETUCE och min roll i Education Internationals styrelse kan vi påverka EU:s utbildnings- och arbetsmarknadspolitik och driva de frågor som formar framtidens utbildning – och därmed göra skillnad både för våra medlemmar och för utbildningens framtid i Europa.
Att delta i kongressen är också en möjlighet för oss att fortsätta bygga solidaritet och gemenskap med andra europeiska fackförbund och stärka varandras förmåga att driva igenom förbättringar, oavsett geografisk plats. Solidaritet är grunden för att bygga en starkare framtid för vår profession och för utbildningen i stort.
Jag ser fram emot att dela med mig av våra erfarenheter och beslut från kongressen, och jag hoppas att vårt arbete på internationell nivå kan bidra till en bättre framtid för utbildning och läraryrket i Sverige, Europa och världen.
Anna Olskog
Förbundsordförande, Sveriges Lärare