Riksmötet öppnar i en tid av neddragningar

Idag deltar jag i riksdagens högtidliga öppnande. Min avsikt är att leta upp finansminister Elisabeth Svantesson. Jag vill hålla henne informerad om det akuta läget för skola och utbildning i många kommuner.

Leende Anna Olskog i en tom skolkorridor, iklädd mörk kavaj och en blårandig blus.

Idag deltar jag vid Riksmötets öppnande. Det inleds med ett tal från riksdagens talman, följt av kung Carl XVI Gustafs öppningstal. Öppnandet markerar början på riksdagens arbetsår och är därför en viktig händelse i svensk politik, där den nya regeringen presenterar sin politik och agenda för det kommande riksdagsåret.

I rollen som förbundsordförande för Sveriges viktigaste yrkeskår så ser jag det som alldeles självklart att vara på plats. När Sveriges högsta politiska organ inleder sitt arbetsår måste siktet vara inställt på framtiden. Och framtid är exakt vad Sveriges Lärares alla medlemmar dagligen deltar i att bygga.

Min avsikt är att leta upp finansministern

Min avsikt är att leta upp finansminister Elisabeth Svantesson. Jag vill hålla henne informerad om det akuta, det vill säga behovet av att staten griper in och skjuter till ekonomiska resurser när så många kommuner sviker barn och elever genom fortsatta nedskärningar. Dels om det långsiktiga, att staten på lite sikt bör överta huvudansvaret för skolväsendets finansiering.

Hon har ju uttryckt att svensk ekonomi står inför en återhämtning och att fokus nu ligger på åtgärder för att bygga Sverige starkare och rikare med investeringar för framtiden.  Det går inte att förstå på något annat sätt än att fokus då borde ligga på de allra dyrbaraste vi har - vår förskola och skola! 

Men i ljuset av vad som hittills är sagt om den kommande statsbudgeten, verkar andra prioriteringar vara rådande. Många av Sveriges Lärares medlemmar ser dagligen behovet av mer resurser. Med vår yrkesstolthet följer ett ansvar som tvingar oss att protestera mot sparkrav och budgetar som inte täcker löpande kostnadsökningar.

Det som står på spel när resurserna inte räcker till är ingenting mindre än kunskaperna hos uppväxande barn och unga, men också om arbetsmiljön, välbefinnandet och hälsan hos Sveriges Lärares medlemmar. För oss tar arbetstiden ofta slut långt innan arbetsuppgifterna tar slut.  Vårt arbetsliv måste bli långsiktigt hållbart.

Tyvärr verkar regeringens kommande budgetproposition bli en besvikelse. I det som kommunicerats hittills sägs väldigt lite om vare sig generella statsbidrag till kommunerna eller mer riktade stöd till skola och utbildning. Insikten om att Sveriges Lärares medlemmar lägger grunden för hela samhällets framtid verkar inte styra de politiska prioriteringarna.

I stället för att spara och dra ner, så borde Sverige som nation investera i grund- och gymnasieskola, fritidshem och förskola, vuxenutbildning, folkbildning och eftergymnasial utbildning. Och inte minst i ett attraktivt läraryrke. Det här tänker jag tala med politikerna om idag. Jag hoppas jag inte talar fört döva öron.

Anna Olskog
Förbundsordförande Sveriges Lärare

Vi påverkar

Grundskola - övrigt

Undersökningar som sätter tryck

Att undersöka och berätta om våra medlemmars vardag är en viktig del av vårt påverkansarbete. Allt för att politiker och huvudmän ska få underlag att fatta kloka beslut om det som verksamheten mest av allt behöver.

Anna Olskog

Leende Anna Olskog, iklädd vit t-shirt och mörk kavaj, stående i trappa utomhus.

Sociala medier

Välkommen att följa vår ordförande Anna Olskog i sociala medier och delta i debatten.

Frågor & svar