En påminnelse om vår viktiga roll

Den 5 oktober varje år firas Världslärardagen. För många kan det verka som en dag bland alla andra, men för oss lärare både i Sverige och runt om i världen är det en viktig dag för att uppmärksamma den avgörande roll vi lärare har i samhället.

Leende Anna Olskog i en tom skolkorridor, iklädd mörk kavaj och en blårandig blus.

Vi är de som dagligen står framför barn, elever och studenter i förskolor och skolor och som genom att undervisa inom ramen för våra uppdrag och utifrån skolans demokratiuppdrag formar framtidens medborgare. Det är dessa barn och unga som en dag kommer att bygga och leda samhället.

Utbildning är inte bara en grundläggande rättighet. Den är grundsten i fattigdomsbekämpning, demokrati och jämlikhet. Den är också avgörande för ekonomisk och hållbar utveckling och för hela Sveriges konkurrenskraft. Genom den skapar vi möjligheter för alla att delta aktivt i ett demokratiskt samhälle, att förstå sina rättigheter och att respektera andras. Som lärare vet vi att vårt arbete inte enbart sker i barngrupp eller i klassrummet. Det kräver timmar av förberedelser, efterarbete och inte minst att vara stabila vuxna förebilder för våra elever.

Att vara lärare är fantastiskt, men det är också alltmer krävande. Vi står inför en verklighet där arbetsbelastningen är hög, där tiden för planering, för- och efterarbete – som är grunden för utbildningens kvalitet – knappt existerar. Där resurserna inte är tillräckliga för att elever ska få det stöd de har rätt till och att vi fullt ut ska kunna fokusera på det vi är utbildade för – att undervisa och möta våra barn och elever där de befinner sig.

Mer än symbolik behövs

Världslärardagen, som instiftades 1994 av UNESCO, är ett tillfälle att uppmärksamma lärarnas viktiga insatser och ta tillfället i akt att återigen påminna politiker och beslutsfattare om att många avgörande frågor fortfarande väntar på sin lösning. Vi behöver mer än symbolisk erkänsla - nämligen verkliga förändringar och förbättringar i våra arbetsvillkor.

Det handlar om rimlig arbetsbelastning med tid för planering och efterarbete och, inte minst, en löneutveckling som speglar det samhällsviktiga arbete vi utför. Det är inte för mycket begärt! Det är snarare grundläggande för att vi ska kunna fortsätta göra skillnad, varje dag.

Att investera i utbildning är att investera i framtiden. De som pratar om utbildning som en "kostnad", missar helt och hållet poängen. Utbildning är ingen utgift, det är en investering i ett mer demokratiskt, rättvist och hållbart samhälle. Om vi menar allvar med att skapa en ljusare framtid så måste vi se till att lärarna får de resurser de behöver – både lokalt och globalt.

Sverige saknar tiotusentals utbildade lärare, något vi dessvärre inte är ensamma om. I stället är lärarbristen ett faktum över hela världen och UNESCO uppskattar att det saknas över 60 miljoner lärare runt om i vår värld. Situationen påverkar inte bara utbildningens kvalitet utan också barns tillgång till utbildning överhuvudtaget.

Tillsammans med våra kollegor världen över behöver vi nu sätta press på lokala politiker, regeringar och det internationella samfundet för att ge oss lärare rätt förutsättningar så att varje barn, oavsett var i världen de bor, får en kvalitativ utbildning. Som stöd i det arbetet har vi inget mindre än FN:s nyligen lanserade 59 rekommendationer som kräver omedelbara åtgärder för att lösa lärarbristen och säkerställa att lärare får de förutsättningar de behöver. Se FN:s rekommendationer.

Kampen för bättre arbetsvillkor och kvalitativ utbildning

I Sverige kämpar vi för att få till regleringar av undervisningstid, planeringstid och maxtak för klasstorlekar för att skapa en bättre arbetsmiljö och undervisningskvalitet. Vi menar att regleringar av dessa områden är nödvändiga för att garantera en likvärdig och rättvis utbildning för alla elever samtidigt som staten behöver ta över finansieringsuppdraget från kommunerna. 

Läraryrket står i centrum för framtidens utveckling. Det är genom oss lärare som nästa generation får verktygen för att navigera i en alltmer komplex värld. Men för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag krävs det att samhället investerar i våra förutsättningar. Vi behöver tid, resurser och rättvisa villkor. 

På denna trettionde Världslärardag, behöver jag ytterligare en gång påminna politiken om vad som krävs. Jag och Sveriges lärare efterfrågar handling framför tomma ord. Genom att prioritera utbildning, både i Sverige och globalt, kan vi säkerställa en ljusare morgondag för alla.

Anna Olskog
Förbundsordförande Sveriges Lärare

Sveriges Lärares prioriterade rekommendationer:

Vi lärare ska ha rätt förutsättningar!

  • Rimlig arbetsbelastning – nationella regleringar. Vi lärare måste få vara lärare och kunna ha garanterad tid för att förbereda och efterarbeta undervisningen.
  • För att öka läraryrkets status behövs förutsättningar för ett hållbart arbetsliv och möjlighet att utveckla vår profession.
  • Ökade och likvärdiga resurser till goda arbetsvillkor för att kunna utföra vårt samhällsbärande uppdrag.
  • En god löneutveckling genom hela yrkeslivet.

Satsa på utbildning för framtiden!

  • Se satsningar på skolan som en framtidsinvestering istället för bara en kostnad.
  • Staten måste ta över ansvaret för en likvärdig och hållbar resurstilldelning.
  • Mer resurser till att anställa utbildade och behöriga lärare.

Synliggör lärarens roll i arbetet med demokrati och hållbar utveckling!

  • Vi lärare, i Sverige och världen, har ett viktigt uppdrag i att förbereda elever för att ha en aktiv roll i att bygga demokratiska hållbara samhällen lokalt, nationellt och globalt. Mänskliga rättigheter behöver försvaras och utvecklas i global solidaritet.
Frågor & svar