Elevers tillgång till utveckling, lärande och en meningsfull fritid

Nära en halv miljon elever är inskrivna i fritidshemmen i Sverige. Det visar att verksamheten är både uppskattad och efterfrågad. Många av de elever som är i störst behov av den situationsstyrda, upplevelsebaserade och grupporienterade undervisningen som fritidshemmen erbjuder har dock inte möjlighet att delta med det regelverk som finns idag.


Förslagen i utredningen håller en hög ambitionsnivå och Sveriges Lärare skulle gärna se att de blev verklighet. Ett allmänt och avgiftsfritt fritidshem skulle bidra till en ökad likvärdighet i grundskolan och sannolikt ökad jämlikhet för samhället som helhet.

Sveriges Lärare kan dock inte ställa sig bakom förslagen utan att det skjuts till pengar för att genomföra dem. Utredningen föreslår att förslagen ska finansieras genom att flytta medel från likvärdighetsbidraget, vilket Sveriges Lärare inte kan tillstyrka.

Sveriges Lärares remissvar

Artikel i Vi lärare

Statens offentliga utredning

Ansvarig utredare: Jennie Rosengren

Frågor & svar