Ansvar och oberoende – Public service i oroliga tider
Den remitterade utredningen behandlar hur public service ska organiseras och finansieras. Utbildningsradion (UR) är den av delarna inom public service som uttalat vänder sig till skolan och lärarna.
Sveriges Lärare vet att Utbildningsradions (UR) program är en viktig resurs för många lärare i många ämnen i den svenska skolan. Den dubbla kompetens som UR har, journalistisk och pedagogisk, borgar för program med hög kvalité och med konkreta och relevanta kopplingar till gällande styrdokument i det svenska skolsystemet.
Enligt UR:s egna undersökningar anser 86 procent av lärarna att UR:s utbud är trovärdigt och 75 procent att programmen är ett relevant bidrag till den egna undervisningen. Förbundet ser det därför som centralt att UR ges möjlighet att behålla sin viktiga roll för den svenska lärarkåren och dess elever.
Finansieringen av UR måste därför vara på en nivå där verksamheten kan bibehålla kompetens och fortsatt göra program av hög kvalité riktade till skolan. I händelser av samhällskriser har UR en viktig roll vad gäller att kunna ge framför allt skolan stöd.
Både i den stora flyktingvågen 2016 och flyktingvågen i och med kriget i Ukraina hade UR en viktig roll med att ge adekvat information till Sveriges elever och anpassa programutbudet till de nyanlända eleverna.
I och med kriget i Ukraina översatte till exempel UR 200 program för alla årskurser till Ukrainska. Skolan är en viktig del av det civila försvaret och i en krigssituation är det viktigt att verksamheten upprätthålls.
För att stärka Sveriges civila försvar anser Sveriges Lärare att UR bör få ett tydligt beredskapsuppdrag där UR:s programutbud säkras även i ett läge av högsta beredskap, vilket betyder krig. För att klara detta måste erforderlig finansiering ges.
Ansvarig utredare: Mats Andersson