En modern krisreglering
Med Covid-19-pandemin i färskt minne välkomnar Sveriges Lärare initiativet till förändringar som underlättar krisarbete inom skolområdet vid fredstida krissituationer. Det behövs ett modernt regelverk som kan tillämpas vid extraordinära händelser.
En av lärdomarna från Covid-19-pandemin är att regelverken måste vara tydliga för att undvika tolkningar som leder till minskad likvärdighet. Sveriges Lärare har yttrat sig över promemorian En modern krisreglering för verksamheter på skolområdet.
I promemorian finns förlag på tydliga regleringar för barns och ungdomars rätt till omsorg och utbildning vid nationella krissituationer. Sveriges Lärare välkomnar flera av förslagen och tillstyrker att enskilda huvudmän ska så långt det är möjligt omfattas av samma författningsbestämmelser som offentligt drivna verksamheter.
Förbundet lyfter i remissvaret att bestämmelserna, både de som finns idag och de som föreslås i promemorian faktiskt innebär att lärare och studie- och yrkesvägledare också bör anses ha uppgifter inom samhällsviktig verksamhet.
Staten måste därför se till att det finns tillräckliga resurser för att dessa ska kunna utföra sina arbetsuppgifter på ett så säkert och riskfritt sätt som möjligt även under en allvarlig kris.
Förbundet håller med om att det i allvarliga krissituationer måste finnas en flexibilitet kring när, var och hur utbildning erbjuds barn och unga, men denna flexibilitet får inte gå för långt.
Framför allt får den aldrig innebära att lärare eller studie- och yrkesvägledare åläggs arbetsuppgifter som ligger långt ifrån det ordinarie uppdraget. I promemorian föreslås att ett nytt begrepp, allvarliga störningar av lokal art, införs i skollagen ”för situationer som inte är så allvarliga att de når upp till definitionen av en fredstida krissituation, men ändå påverkar skolhuvudmäns möjligheter att bedriva undervisning i lokalerna.”
Sveriges Lärare vill påpeka att om förslaget går igenom måste lämplig myndighet nogsamt följa upp hur huvudmän tillämpar detta. Det finns risk att detta kan överutnyttjas av mindre nogräknade huvudmän som av något skäl vill kringgå regelverken, till exempel för att kunna införa fjärr- och distansundervisning.
Sveriges Lärare tillstyrker bland annat nedan förslag i promemorian
- att bestämmelserna om att resurser kan tas från den kommunala gymnasieskolan eller kommunala vuxenutbildningen och i stället användas i förskoleklass, grundskola, etc inte överförs till den nya förordningen.
- att enskilda huvudmän ska så långt det är möjligt omfattas av författningsbestämmelser om verksamheter på skolområdet vid höjd beredskap.
- förslaget om en ny bestämmelse som ålägger kommunerna ett samordningsansvar inom sitt geografiska område för kommunikation och information beträffade verksamheter på skolområdet införs.
Ansvarig utredare: Jennie Rosengren