Förslag om förändring av professioner i skolväsendet
Det är bra att professionen får ytterligare en ledamot i det råd som tillsammans med Skolverket ska utarbeta innehållet i det kommande professionsprogrammet för lärare och förskollärare.
Däremot ifrågasätter vi att regeringen går in och detaljstyr vilken bakgrund och kompetens vissa ledamöter i rådet ska ha. Sveriges Lärare har yttrat sig över regeringens förslag till den ändring i Skolverkets myndighetsinstruktion som avser regleringen av Rådet för professioner i skolväsendet och dess sammansättning.
Sveriges Lärare tillstyrker att antalet ledamöter i Rådet för professioner i skolväsendet utökas från 19 till 21 och att en av de två ska vara en företrädare för professionen.
Vår grundläggande inställning är dock att vilken arbetsmarknadssektor professionsföreträdarna verkar inom är ovidkommande. Uppdraget som lärare eller förskollärare ska ju vara detsamma oavsett huvudman.
De lärare och förskollärare som redan nominerats av oss ska företräda sin profession och sitt uppdrag, inte sin huvudman.
Vi ifrågasätter vidare varför en av de lärosätesföreträdare som utses måste ha just kognitionsvetenskaplig kompetens. I stället för att regeringen lyfter fram ett specifikt forskningsområde bör man låta rådet och Skolverket i sitt arbete med programmet fullt ut avgöra vilken ytterligare expertkompetens som behöver tas in.
Sveriges Lärare ser en risk för att Rådet för professioner i skolväsendets, och i förlängningen hela professionsprogrammets, legitimitet kan undergrävas om regeringen detaljstyr exakt vilken bakgrund och kompetens enskilda ledamöter måste ha.
Ansvarig utredare: Patrik Ribe