Nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet
Sveriges Lärare välkomnar att den nationella digitaliseringsstrategin ses över och är kritisk till att strategin inte fokuserar på lärares och förskollärares kompetensutveckling samt forskning kring effekterna av den ökade digitaliseringen i skolväsendet. Sveriges Lärare tycker att staten ska ha en försiktighetsprincip gällande ökad digitalisering i undervisningssituationer, framför allt när den inte leds av lärarna själva.
Sveriges Lärare har yttrat säg över Förslag på en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet 2023-2027.
Sveriges Lärare ser en risk att huvudmännen nedprioriterar andra resurser om ett större fokus måste läggas på ökad digitalisering vilket inte nödvändigtvis minskar lärares administrationsbörda eller ökar elevers kunskap.
Nationella strategier som används inom svenskt skolväsende måste faktiskt leda till högre kvalitet i undervisningen. Om förskollärare och lärare ska ha reella möjligheter att ge barn och elever en likvärdig och kompensatorisk utbildning av hög kvalitet måste de ges rätt förutsättningar.
Om digitaliseringsstrategin ska kunna fungera som ett stöd för att uppnå målen i styrdokumenten måste staten ta ett större ansvar i att förtydliga vad som staten, huvudmannen och de enskilda verksamheterna förväntas göra.
Sveriges Lärare tycker att staten måste ta ett större ansvar i att skapa ett nationellt IT-system för att öka rättssäkerheten och likvärdigheten.
Sveriges Lärare tycker att digitaliseringsstrategin riskerar att bli ytterligare ett dokument som riskerar att ta fokus från lärare och förskollärares kärnuppdrag framförallt när verksamheternas resurser inte är i balans med alla de mål som uttrycks i styrdokumenten.