Nätt och jämnt - Likvärdighet och effektivitet i kommunsektorn

Kommitténs analyser och slutsatser visar tydligt att det är svårt, om inte omöjligt, att ta fram förslag som inte samtidigt innebär att skolan inte hamnar i kläm i nuvarande system.


Sveriges Lärare har yttrat sig över Nätt och jämnt - Likvärdighet och effektivitet i kommunsektorn – del 1 och del 2 (SOU 2024:50).

Sveriges Lärare anser att utjämningskommittén på det stora hela har gjort rimliga avvägningar. Flera av de föreslagna förändringarna för kostnadsutjämningen är väl avvägda och bör leda till att systemet förbättras.

Att den samlade förändringen skulle innebära en ökad omfördelning från socioekonomiskt starkare kommuner till svagare ser Sveriges Lärare som ett steg i rätt riktning, men det finns fortsatt svårigheter för kommunerna att långsiktigt och stabilt finansiera och styra skolväsendet, vilket tydligt framkommer i betänkandet.

Vi välkomnar också förslagen om de riktade statsbidragen. Förbundets starka åsikt är att staten bör ta över finansieringsansvaret för skolan och fram tills så sker behöver de riktade statsbidragen minska för att skapa en stabilare finansiering och delar kommitténs slutsats om att det ibland kan finnas behov av riktade statsbidrag.

Även förslagen om skärpta beredningsrutiner och utformningskriterier för riktade statsbidrag skulle vara en positiv förändring även om styrningsproblematiken för skolan är mycket större än enbart de riktade statsbidragens beredning och utformning.

Den dubbla styrningen skapar ett splittrat skolväsende som inte lever upp till målen om likvärdighet så även om förslaget skulle innebära en viss förbättring av situationen är det ingen lösning på grundproblemet.

Sveriges Lärare önskar att analysen och förslagen om hur ett sektorsbidrag kan utformas och införas varit mer fullödiga. Som framgår av betänkandet har frågan tidigare utretts och den utredning som pågår just nu om en nationell skolpengsnorm tangerar området.

Det är av yttersta vikt att regeringen har en hög beredskap för att gå vidare med förslag utifrån utredningen En nationell skolpengsnorm för ökad likvärdighet. Finansieringssituationen för svensk skola är akut.

 

Sveriges Lärares remissvar 

Kommitténs betänkande 

Ansvarig utredare: Ellinor Alvesson

 

Frågor & svar