Myndighetsstruktur för finansiering av forskning och innovation
Sveriges Lärare avstyrker förslaget och skulle hellre sett reformer i enlighet med vårt inspel till kommande forskningsproposition.
Sveriges Lärare har beretts möjlighet att inkomma med synpunkter på Ny myndighetsstruktur för finansiering av forskning och innovation, SOU 2023:59
Sveriges Lärare vill se en forsknings- och innovationspolitik som understödjer utvecklingen mot en skola på vetenskaplig grund, förstärker den praktiknära utbildningsvetenskapliga forskningen, skapar en infrastruktur för tillgängliggörande av forskning, förstärker lärarprofessionens röst i forskningen samt ger yrkesverksamma lärare bättre villkor att ta till sig och medverka i forskning.
Det har skett en stor expansion av den av den utbildningsvetenskapliga forskningen sedan millennieskiftet. Till del är det tack vare en utbyggd lärarutbildning och därigenom mer genererade medel till basanslag för utbildningsvetenskaplig forskning.
Men till stor del beror expansionen också på nya strukturer såsom tillskapandet av den Utbildningsvetenskapliga kommittén på Vetenskapsrådet, Skolforskningsinstitutet och ULF-avtalet.
Dessa tre strukturer har möjliggjort att de särskilda förutsättningarna som råder för utbildningsvetenskaplig forskning bättre har kunnat tas hänsyn till. Det handlar t.ex. om områdets bredd, att det är svårt att skilja nyttoforskning från forskningsinitierad forskning, tillgodogörande av forskning, satsning på den praktiknära forskningen samt att stärka professionens inflytande.
En ny struktur för myndigheterna som inte tar hänsyn till detta innebär att vi riskerar att hamna på ruta noll igen.
Sveriges Lärare avstyrker därför förslaget och skulle hellre sett reformer i enlighet med vårt inspel till kommande forskningsproposition, reformer som:
• understödjer utvecklingen mot en skola på vetenskaplig grund
• förstärker den praktiknära utbildningsvetenskapliga forskningen
• skapar en infrastruktur för tillgängliggörande av forskning
• förstärker lärarprofessionens röst i forskningen
• ger yrkesverksamma lärare bättre villkor att ta till sig och medverka i forskning
Ansvarig utredare: Per Båvner