Skolverkets plattform för digitala nationella prov

Efter att Skolverket annonserat att deras provplattform stängs ner för vårens nationella prov vill Sveriges Skolledare och Sveriges Lärare se extra resurser till skolorna för att kunna genomföra vårens nationella prov.


Sveriges Skolledare och Sveriges Lärare vill härmed uppmärksamma regeringen på de allvarliga problem som uppstått i samband med införandet och sedan stoppandet av de digitala nationella proven (DNP).

Skolledare och lärare har länge uttryckt oro för att den digitala provplattformen inte skulle vara tillräckligt robust för att säkerställa en rättssäker och likvärdig provgenomföring. Skolledare och lärare har rapporterat att tekniska problem vid tester, och all förberedelse har skapat stor arbetsbelastning för skolornas personal.

Flera röster inom skolan har beskrivit provplattformen som skolans Millennium-haveri – ett kostsamt, ineffektivt och byråkratiskt tekniskt misslyckande som aldrig testats ordentligt i skarpa situationer. Skolledarnas och lärarnas varningar har ignorerats, och konsekvenserna av detta ser vi nu när hela systemet havererat.

Tusentals skolor står därför plötsligt inför vetskapen att de kommer behöva genomföra nationella proven på papper eller i egna plattformar utan att ha kunnat förbereda det ordentligt.

Det nu akuta läget kräver snabba och konkreta åtgärder för att säkerställa att eleverna ändå får möjlighet att genomföra nationella prov denna vår.
Enligt Skolverkets presstjänst har DNP-projektet redan kostat staten nära 700 miljoner kronor.

Huvudmännen har också lagt egna resurser på att liera sina egen infrastruktur med Skolverkets provplattform, anställa teknisk personal samt köpa in teknik. Och därtill har lärare och rektorer lagt mängder av sin redan pressade arbetstid på att förbereda för DNP.

Att beslutet tas så här sent är mycket beklagligt för landets skolor. Att rektorer och lärare nu ska genomföra nationella proven på papper eller i befintliga digitala system, och inte tro att det kommer kräva extraresurser, är provocerande.

Sveriges Skolledare och Sveriges Lärare kräver därför att regeringen kompenserar skolorna ekonomiskt för de ökade kostnaderna detta medför.
Med tanke på de omfattande investeringar som skolhuvudmännen redan gjort för att förbereda sig för DNP, samt de logistiska och ekonomiska konsekvenser som det nu inställda digitala provsystemet medför.

Sveriges Skolledare och Sveriges Lärare anser att regeringen bör ta ansvar för att kompensera huvudmännen för de extrakostnader som uppstår i samband med att proven nu måste genomföras på papper eller i befintliga digitala system. 

Dessa kostnader inkluderar exempelvis:

•Tryck och distribution av pappersprov
•Extra arbetstid för skolledare, lärare och administratörer
•IT-personal för att implementera reservlösningar
•Eventuella juridiska eller tekniska anpassningar i redan befintliga system

Utvecklingen av en robust, likvärdig och säker provplattform är central för den fortsatta utvecklingen av skolväsendet. Det är inte minst viktigt för att säkerställa att förslagen från betygsutredningen går att genomföra utan dröjsmål.

Staten kan inte slarva med en sådan här viktig förutsättning för likvärdighet i skolan. Vi ser fram emot en fortsatt dialog och förutsätter att regeringen agerar snarast för att säkerställa en rättssäker och genomförbar lösning för de nationella proven.

Skrivelsen i sin helhet

Förbundsordförande Sveriges Skolledare: Ann-Charlotte Gavelin Rydman

Förbundsordförande Sveriges Lärare: Anna Olskog

Frågor & svar