Skrivelse till skolministern om ersättning för tidiga stödinsatser
Många lärare vittnar om att de obligatoriska testerna som ingår i garantin för tidiga stödinsatser, tar mycket tid och brister i träffsäkerhet. Detta medför att lärarna utöver dessa, använder andra tester för att verkligen få reda på vad eleverna kan.
Därför behöver de obligatoriska testerna ersättas med mer tidseffektiva och träffsäkra tester som vilar på en gedigen vetenskaplig grund. Sveriges Lärare har lämnat in en skrivelse till Skolminister Lotta Edholm om bristerna i de obligatoriska testerna i garantin för tidiga stödinsatser.
De obligatoriska testerna är grovmaskigt utformade, har brister i träffsäkerhet och ställer låga krav på vad eleverna förväntas uppnå. Det leder till att många elevers förmågor överskattas och att den nationella kravnivån ofta anses uppfylld vilket leder till att inga stödinsatser enligt regelverket i garantin behöver sättas in.
På grund av detta använder lärarna andra kartläggningsmaterial för att verkligen upptäcka vad eleverna kan och inte kan. Lärarna måste därmed lägga ytterligare tid på andra tester som ger mer tillförlitlig och precis information om vad för svårigheter eleven har, för att kunna välja en lämplig stödinsats.
Sveriges Lärare har genomfört en undersökning bland sina medlemmar och där anger 49 procent av lärarna i förskoleklass att de skulle använda andra tester än de obligatoriska om dessa i stället var frivilliga.
I årskurs 1 var det hela 70 procent av lärarna som använde ytterligare tester än det obligatoriska bedömningsstödet och av dessa är det 60 procent som använt det kostnadsfria LegiLexi för att testa elevernas läsförmåga.
Sveriges Lärare välkomnar att regeringen har gett Skolverket i uppdrag att se över om kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden kan förbättras och utvecklas. Detta uppdrag är dock alldeles för vagt formulerat.
Kartläggnings- och stödmaterialen behöver ovillkorligen vara baserade på gedigen vetenskaplig grund och inhämtas från relevant forskning. Sveriges Lärare kräver därför att regeringen uppdrar åt Skolverket att ersätta nuvarande tester med andra, av externa forskare, framtagna screeningmaterial, som både är mer tidseffektiva och träffsäkra.
Sveriges Lärares skrivelse