Styrkraft för lyckad integration

Sveriges Lärare har yttrat sig över utredningens förslag till olika insatser för att förbättra integrationen av utrikes födda. Ett av förslagen skulle innebära att Skolverket fick sektorsansvar för integrationspolitiken i vissa frågor.


Sveriges Lärare ser både styrkor och utmaningar med förslagen som i betänkande. Utredaren ser att det finns behov av mer strategisk styrning på nationell nivå vilket vi håller med om.  Det behövs insatser i samhällets strävan mot ett jämlikt och inkluderande samhälle fritt från diskriminering. 

Sveriges Lärare håller med om att det är bra om det införs sektorsansvar för vissa myndigheter för olika integrationsfrågor så att det blir tydligare vad som förväntas av vem och även lättare att följa upp de insatser som görs.

Vi välkomnar flera av utredningens förslag men det finns några områden som väcker farhågor och andra där förbundet ställer sig tveksamma till vilka resultat de föreslagna insatserna kan komma att ge. 

  • I förslaget föreslås att ”all individbaserad information som /Skolverket/ redovisar ska vara uppdelad på kön och svensk respektive utländsk bakgrund, om det inte finns särskilda skäl som talar emot detta”. Sveriges Lärare anser att myndigheten endast bör redovisa individbaserad information på detta sätt i de fall då det bedöms vara relevant för analysen. Statistik som är uppdelad på detta sätt kan bli svårläst och otydlig.
  • De mål som föreslås för integrationspolitiken är formulerade på ett sätt gör det svårt att följa upp på ett objektivt sätt. Bristen på specifika och mätbara mål gör det svårt utvärdera om insatserna varit effektiva eller inte.
  • Utredningen föreslår att det ska tas fram indikatorer för att utvärdera målen. Det finns en risk att det leder till förenklingar som gör att beslut fattas på en ofullständig eller felaktig grund.
  • Syftet med att analysera indikatorer måste vara att mäta hur väl samhället lyckats med sina insatser och eventuella förbättringsåtgärder ska riktas mot de myndigheter som har ansvar för området.

Sveriges Lärares remissvar

Ansvarig utredare: Jennie Rosengren

 

Frågor & svar