Växla yrke som vuxen

Att införa en ny utbildningsform är enligt Sveriges Lärare en ineffektiv användning av samhällets resurser eftersom det riskerar att skapa otydlighet, leda till ett svårnavigerat utbildningslandskap och splittra redan begränsade resurser.


Sveriges Lärare har yttrat sig över Växla yrke som vuxen – en reformerad vuxenutbildning och en ny yrkesskola för vuxna (SOU 2024:16). 
Sveriges Lärare anser att utredningens direktiv har varit för snäva och att utredaren inte getts tillräckligt med frihet att analysera problemet och utifrån det komma fram till den bästa lösningen.

Vi delar slutsatsen att den kommunala vuxenutbildningen idag inte möter alla de behov som finns. Sveriges Lärare saknar en tydlig beskrivning och analys av varför en ny utbildningsform skulle vara en bättre väg att gå än att stärka och förbättra den kommunala vuxenutbildningen. 

Sveriges Lärare anser att det behövs satsningar både för de som står utanför arbetsmarknaden och de som redan finns på arbetsmarknaden. Utredningens förslag fokuserar nästan enbart på de som redan finns på arbetsmarknaden och även om många under sin livstid kommer behöva karriärväxla så saknar Sveriges Lärare förbättringar i utbildningssystemet för de som står utanför arbetsmarknaden.

Att stärka den kommunala vuxenutbildningen genom att införa ett samlat statsbidrag för yrkesutbildning inom komvux och en flerårig grundfinansiering tycker Sveriges Lärare är positivt. Vi anser dock att nya bestämmelser om vilka som ska prioriteras i utbildningen är fel väg att gå.

Förslagen skulle leda till att komvux i mindre utsträckning finns tillgängligt för den som har störst behov, ett uppdrag som är viktigt att värna om i komvux.

Sveriges Lärares remissvar

Utbildningsdepartementets betänkande

Ansvarig utredare: Ellinor Alvesson 

Frågor & svar