Bättre anpassad undervisningstid i grundskolan, specialskolan och sameskolan
De beslutade förändringarna av det centrala innehållet, betygskriterierna och timplanerna i grundskolan välkomnas men det dröjer alltför länge innan det blir verklighet.
Sveriges lärare är positiva till såväl förändringar i och förtydliganden av det centrala innehållet och betygskriterierna i grundskolan som till de föreslagna förändringarna vad gäller timplaner.
Att lägga ned elevens val och flytta den tiden till SO- och NO-ämnen är en nödvändig åtgärd beaktat den stoffträngsel lärare i dessa ämnen under lång tid signalerat som ett stort problem.
Tidpunkten för när förändringen av timplanerna ska starta är dock ett problem och något som förbundet är kritiskt mot. Det har dröjt alltför länge med att få detta på plats och nu kommer lärarna få vänta ett och ett halvt år ytterligare på införandet.
Det finns inget som talar mot att införa det från höstterminen 2023 då de flesta skolor redan förberett sig för denna förändring.
Mindre förstärkningar i praktisk-estetiska ämnen föreslås med motiveringen att inte förändra förhållandet mellan teoretiska och praktiska inslag i utbildningen. Om detta är intentionen, är det viktigt att den utökade tiden verkligen skapar möjlighet för att öka de praktiska inslagen i undervisningen.
I samband med denna förstärkning av de praktisk-estetiska ämnena ställer vi oss frågande till varför detta inte gäller ämnet slöjd, ett ämne med starkt fokus på praktiska inslag och som också fick en minskning av sin undervisningstid i och med LPO 94 till förmån för elevens val.
Sverige Lärare vill
Att det säkerställs att de planerade förändringarna inte medför ökad arbetsbelastning för berörda lärare.
Utbildningsdepartementets promemoria
Ansvarig utredare: Mats Andersson