Staten och kommunsektorn
Sveriges Lärare delar inte utredningens bedömning att staten och kommunernas samverkan och styrning gällande skolområdet fungerar bra. På sikt måste staten ta över huvudansvaret för skolan och i närtid behöver insynen i SKR:s verksamhet öka givet det stora inflytande organisationen har över skolan.
Sveriges Lärare har valt att inkomma med synpunkter över utredningsbetänkandet Staten och kommunsektorn – samverkan, självstyrelse, styrning, SOU 2024:43.
Sveriges Lärare har inga närmare synpunkter på merparten av utredningens förslag och bedömningar då de inte har några direkta implikationer för förbundets medlemmar och våra relationer med kommunsektorn.
Förbundet vill dock framföra att vi inte delar utredningens bedömning att nuvarande former för samverkan inom skolområdet är i huvudsak lämpliga och tillräckliga.
Det har länge varit uppenbart att statens försök att både styra och samverka med de kommunala skolhuvudmännen skapat en situation där det etablerats en otydlig och svag styrkedja när det gäller skolan.
Även resurstilldelningen till skolan lider av det dubbelkommando som råder. Sveriges Lärare anser därför att staten måste överta ansvaret för skolväsendets likvärdighet, styrning, resursfördelning och finansiering. I förlängningen av detta följer att staten övertar huvudmannaskapet för skolväsendet.
Sveriges Lärare instämmer däremot i utredningens bedömning att det finns ett behov av ökad insyn i Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) verksamhet och att handlingsoffentlighet bör gälla hos SKR.
Givet den makt och det inflytande SKR har över inte minst skolan i olika sammanhang är det orimligt om inte både allmänhet och berörda intressenter kan beredas mer insyn i verksamheten.
Ansvarig utredare: Johan Linder