Föreskrifter med anledning av införandet av ämnesbetyg

Sveriges Lärare ställer sig positiva till att kursbetygen i gymnasieskolan ersätts med ämnesbetyg. Ämnesbetyg kan råda bot på den stress som både lärare och elever upplever i den kursutformade gymnasieskolan och den fragmentisering av kunskapsinnehållet som kurssystemet bidragit till.


I detta remissvar har vi framför allt tagit ställning till hur föreslagna föreskrifter påverkar gymnasielärarnas situation. Förändringen där kurser blir ämnen och där progression ligger i innehåll i stället för i betygskriterier innebär att många nya ämnen måste skapas.

Det innebär i sin tur att många lärares behörighet förändras och lärarlegitimationen måste uppdateras.

I och med dessa förändringar måste läraren ansöka om behörighet i det nya ämnet, trots att läraren redan har den reella behörigheten att undervisa i ämnet. Processen att söka och uppdatera sin behörighet måste organiseras på så sätt att det inte belastar lärares arbetssituation.

Det måste skötas på ett automatiserat vis, vilket skulle kunna göras genom att läraren får en uppdaterad version av legitimationen skickad till sig och bara behöva svara ja eller nej på om det presenterade stämmer.

Ingenting i denna process får heller innebära några som helst kostnader för den enskilde läraren. Att detta sköts på ett effektivt sätt är av största vikt då det påverkar väldigt många lärares behörighet.

I de fall där helt nya ämnen skapas, och tidigare behörighet inte är fullt ut kompatibel med det nya ämnet, måste det i god tid informeras om vilka delar i en utbildning som fattas samt hur detta kan åtgärdas.

Sveriges Lärare kräver att:

  • Att uppdatering av lärares behörighet automatiseras och är kostnadsfri
  • Att möjlighet till påbyggnad av behörighet för nya ämnen organiseras så att berörda lärare kan delta utan en ökad arbetsbelastning
  • Att implementeringsarbetet med de nya ämnesbetygen startar upp i god tid och att huvudmännen ger lärarna den tid som behövs för detta arbete
  • Att det finns allmänna råd för betygssättning redan vid implementeringen
  • Det nya betygssystemet inte ökar lärares, redan betungande, dokumentationsbörda

Sveriges Lärares remissvar

Skolverkets föreskrifter med anledning av införandet av ämnesbetyg

Ansvarig utredare: Patrik Ribe

 

 

Frågor & svar