Statens skolverks redovisning om ett nationellt professionsprogram

Sveriges Lärare välkomnar att Skolverket presenterat ett konkret förslag till utformning av ett nationellt professionsprogram. Programmet innefattar ett brett utbud av kompetensutvecklande insatser (huvudsakligen högskolekurser) och ett tillhörande meriteringssystem med tre nivåer.


Stora delar av förslaget anser förbundet vara bra. Vi ser samtidigt att förslaget innehåller allvarliga brister som behöver åtgärdas. Om professionsprogrammet ska bli funktionellt samt åtnjuta acceptans och legitimitet hos professionen, måste ett antal revideringar av förslaget genomföras.

Sveriges Lärare presenterar därför ett samlat förslag i en bilaga till remissyttrandet. Bilagan innehåller förslag till justeringar och kompletteringar av Skolverkets förslag liksom ett antal andra viktiga medskick till regeringen.

Nedan följer ett kortfattat urval av förbundets synpunkter.

Sveriges Lärare föreslår att: 

  • Regelverket kring krav på yrkesverksamhet inte får leda till att lärare och förskollärare med fackliga förtroendeuppdrag i olika omfattning av en heltidstjänst utestängs från deltagande i programmet, så länge som de ägnar en del av sin tjänst åt undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.  
  • Regeringen skickar starka styrsignaler till Skolverket om att individens behov av kompetensutveckling ges avgörande betydelse inom professionsprogrammet.
  • En ytterligare meriteringsnivå tillförs och att kraven på de nuvarande nivåerna 1 och 2 justeras nedåt i termer av antalet högskolepoäng som ska krävas. Detta är enligt Sveriges Lärare absolut nödvändigt att genomföra inför att programmet träder i kraft om förbundet fortsatt ska kunna stå bakom programmet.
  • Regeringen ger Skolverket i uppdrag att i samverkan med lärosätena och professionen utveckla programmet för att omhänderta lärares och förskollärares beprövade erfarenhet vid meritering.
  • Regeringen eller Skolverket utfärdar statliga föreskrifter eller riktlinjer som anger vilka typer av roller, befattningar och arbetsuppgifter inom skolväsendet som bör vara förbehållna meriterade lärare eller förskollärare. Meriterade lärare och förskollärare måste åtminstone ges förtur vid tillsättningen av tjänster som innehåller sådana typer av roller, befattningar och arbetsuppgifter.
  • Lärarlönelyftet kopplas till professionsprogrammet i likhet med vad regeringen aviserat när det gäller karriärtjänsterna.
  • En statlig utredning tillsätts för att i samråd med parterna se över och ta fram föreskrifter eller riktlinjer enligt de två punkterna ovan. Detta är enligt Sveriges Lärare absolut nödvändigt att regeringen framöver aviserar en sådan utredning för att förbundet fortsatt ska kunna stå bakom programmet.

 

Sveriges Lärares remissvar

Ansvariga utredare: Johan Linder och Patrik Ribe

 

Frågor & svar