Remissvar och skrivelser

Sveriges Lärare lämnar synpunkter på förslag från regeringen och Skolverket kring de frågor som vi arbetar med. Här ser du alla våra remissvar och skrivelser.

  • Skrivelse till skolministern om ersättning för tidiga stödinsatser

    Många lärare vittnar om att de obligatoriska testerna som ingår i garantin för tidiga stödinsatser, tar mycket tid och brister i träffsäkerhet. Detta medför att lärarna utöver dessa, använder andra tester för att verkligen få reda på vad eleverna kan.

  • En ändamålsenlig arbetsskadeförsäkring

    Syftet med utredningen har varit att säkerställa att livräntan i arbetsskadeförsäkringen fyller sin funktion att ge ekonomisk trygghet vid arbetsskada.

  • Ökat informationsflöde till brottsbekämpningen

    I betänkandet (SOU 2023:69) föreslås en ny huvudregel som innebär att skolväsendet blir skyldiga att lämna uppgifter som kan ”antas behövas” i brottsbekämpningen till brottsbekämpande myndigheter, framför allt Polismyndigheten. Skyldigheten ska i vissa fall även gälla utan att Polismyndigheten har begärt att få någon uppgift.

  • Ett modernare socialförsäkringsskydd för gravida

    Sveriges välkomnar utredningen och flera av förslagen. Men vi är ännu inte nöjda! Förslagen kommer bidra till att stärka gravidas socialförsäkringsskydd. Höjningen av nivån på ersättningen är ett kliv i rätt riktning. Men den uppfyller fortfarande inte kraven enligt EU-rätten.

  • Framtidens yrkeshögskola – stabil, effektiv och hållbar

    Sveriges Lärare anser att utredningens förslag sannolikt kommer ge positiva effekter för yrkeshögskolan som verksamhet. Sveriges Lärare ser dock som en stor brist i utredningen att analysen inte ställt yrkeshögskolan i relation till andra delar av utbildningsväsendet.

  • Forsknings- och innovationspolitik

    Sveriges Lärare vill se en forsknings- och innovationspolitik som understödjer utvecklingen mot en skola på vetenskaplig grund, förstärker den praktiknära utbildningsvetenskapliga forskningen, skapar en infrastruktur för tillgängliggörande av forskning, förstärker lärarprofessionens röst i forskningen samt ger yrkesverksamma lärare bättre villkor att ta till sig och medverka i forskning.

Frågor & svar