En förskola för ökad kvalitet och likvärdighet
Politiken beskriver vilka frågor vi ska driva för att förbättra förutsättningarna för förskollärare.
Läs politiken i sin helhet
Läs hela vår politik för förskolan här (pdf). Du kan också ladda ner och skriva ut vår politik för förskolan.
Du kan också ladda ner en sammanfattning av politiken i form av en affisch och folder.
Du som är förskollärare är viktig för barnens utbildning och livschanser, och du ska ha de allra bästa förutsättningarna. Det arbetar vi för.
För att förskolläraryrket ska vara hållbart krävs mindre barngrupper, fler utbildade kollegor och bättre förutsättningar att undervisa.
Förskollärare behöver rätt förutsättningar
Men allt för många förskollärare har en för hög arbetsbelastning, med stora barngrupper, för få utbildade kollegor och för lite tid till att utveckla sin undervisning.
Detta samtidigt som kraven på dokumentation som inte är relevant ökar hela tiden. Detta måste förändras.
Därför kräver Sveriges Lärare bland annat att:
- Staten ska lagstifta om ett maxtak av barngruppernas storlek, minimibemanning samt förskollärartäthet.
- Förskollärares tid för planering, för- och efterarbete och utveckling av undervisningen ska regleras nationellt.
- Staten ska ta ett huvudansvar för förskolans finansiering, resursfördelning och likvärdighet.
- Förskollärares kärnuppdrag ska värnas. Alla barn ska garanteras undervisning av legitimerade förskollärare.
- Specialpedagogisk kompetens garanteras på förskolorna genom statligt riktade kompetensutvecklingsinsatser för förskollärare samt fler anställda specialpedagoger.
Film
Se gärna filmen från webbinariet där politiken för förskolan presenterades.
Förskollärare i förbundet
Nationell skolformsförening för förskolan
I Sveriges Lärare finns en nationell skolformsförening för förskolan som bland annat är rådgivande till förbundsstyrelsen. Läs mer om föreningens uppdrag och vilka som sitter i styrelsen.
Bättre villkor
För dig som är förskollärare
Vilken lön har andra förskollärare? Hur ser rätten till planeringstid ut och hur kan vi tillsammans förbättra villkoren?
Förändra på arbetsplatsen
Att hantera stora barngrupper
Att påverka antalet barn i barngruppen är ett arbete som tar tid och kräver uthållighet. I det här stödmaterialet går vi igenom vad som är viktigt att tänka på.