Tiden som inte räcker till
När tiden inte räcker till påverkar det lärares hälsa och arbetsmiljö på ett negativt sätt. Likaså riskerar det påverka elevernas möjligheter till lärande.
Lärares arbetstid kläms från flera håll
Lärare behöver ha tillräckligt med tid för sitt kärnuppdrag – att kunna förbereda, genomföra och efterarbeta sin undervisning. Verkligheten är tyvärr en annan, vilket påverkar lärares arbetsbelastning och arbetsmiljö negativ.
Vi har undersökt hur arbetstiden ser ut bland lärare i grundskolan, gymnasieskolan och inom vuxenutbildning, under en genomsnittlig vecka. Hur tiden används till undervisning, vikarierande, mentorskap, förberedelser och efterarbete.
Undersökningen visar bland annat
- Var femte lärare arbetade övertid under veckan, det vill säga mer än 45 timmar.
- Mer än en tredjedel av veckans arbetstid läggs på annat än undervisningsrelaterade arbetsuppgifter.
- Grundskollärare har i snitt 22 minuter till för- och efterarbete för varje undervisningstimme. Motsvarande tid för gymnasielärare var 41 minuter och 31 minuter för lärare inom vuxenutbildningen.
- Hälften av grundskollärarna ansåg att tiden till planering och förberedelser för undervisningen var otillräcklig. Motsvarande andel bland gymnasielärare var 40 procent och 20 procent bland lärare inom vuxenutbildningen.
- Sju av tio grundskollärare ansåg att tiden till efterarbete var otillräcklig. Hälften av gymnasielärarna och cirka tre av tio lärare inom vuxenutbildningen var av samma uppfattning.
- Bland de lärare som svarade att tiden till för- och efterarbete var otillräcklig uppgav nio av tio att de var stressade varje dag eller flera dagar i veckan.
När tiden inte räcker till
Situationen med tid som inte räcker till riskerar i förlängningen gå ut över elevernas möjlighet att nå så långt som möjligt i sitt lärande. Enda sättet att skapa hållbara lärartjänster med goda förutsättningar är att undervisningstiden minskar och att arbetsuppgifter som inte hör till lärares kärnuppdrag minimeras eller helt tas bort.
Läs undersökningen i sin helhet
Läs hela vårt PM ”Tiden som inte räcker till – En redovisning av hur lärares arbetstid kläms från flera håll”. Undersökningen bygger på en enkät med Sveriges Lärares medlemspanel, där målgruppen var lärare i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildning.