Tryggare kan alla vara

Rapporten "Tryggare kan alla vara" visar på de stora riskerna med allt för stora barngrupper. Resultaten av undersökningen synliggör att lärares stressnivå och arbetsbelastning påverkas mycket negativt. Men stora barngrupper hämmar också barns lärande och utveckling.

Förskollärare med elever tittar i bok på Skogsbackaskolans förskola i Botkyrka.

En rapport om riskerna med stora barngrupper i förskolan

Undersökningen konstaterar att stora barngrupper påverkar förskolans kvalitet negativt på fler sätt. Lärare som arbetar stora barngrupper rapporterar i mycket större utsträckning än andra att barnen inte får tillräcklig kognitiv, språklig och emotionell stimulans.

Ta del av hela rapporten

Se alla diagram, tabeller och analyser.

Förutsättningarna att ge barn som är i behov av särskilt stöd blir sämre då det tar längre tid innan behovet upptäcks. Förskolans kompensatoriska uppdrag blir svårare att utföra och barn riskerar att skadas, kränka varandra, eller bli kränkta på grund av att lärarna har svårare att leva upp till sitt tillsynsansvar.

Barn riskerar att skadas

– Det tycks som att huvudmannen helt struntar i Skolverkets riktlinjer, som finns av en anledning! Staten har rekommenderat barngruppers storlek sedan 70-talet. Idag får förskolor ett riktmärke och statsbidrag för att minska barngrupperna. Men vi behöver lagstifta om maxtak för barngrupperna och dessutom måste vi se en lagstiftning om förskollärartäthet. Förskolan, och skolan, måste regleras mera, säger Anna Olskog.

I större barngrupper riskerar barn även skadas, kränkas, kränka varandra eller bli osynliga i högre utsträckning. Situationen är mycket allvarlig.

– Förskolan i Sverige behöver nu en politisk kursändring. Vi sitter nu i avtalsförhandlingar, men om vi inte kan få arbetsgivarna att ta ansvaret, så måste staten ta ansvar för att säkra likvärdigheten. Förskolan måste vara finansierad så att läroplansuppdraget kan klaras, säger Anna Olskog.

Passa på att höja kvaliteten

– När barnkullarna blir mindre måste regeringen se det som en möjlighet att rätta till lärarbrist och personalbrist. Att säga upp legitimerade lärare i förskolan är i nuläget inget annat än hål i huvudet, säger Anna Olskog.

Undersökningens huvudresultat

  • Nästan 8 av 10 lärare i förskolan* upplever att de arbetar i en för stor barngrupp. Undersökningen visar att fler än åtta av tio lärare arbetar i barngrupper som överstiger Skolverkets riktmärken. Det leder till flera konsekvenser.
  • 8 av 10 lärare som arbetar i en för stor barngrupp instämmer helt eller delvis att det tar för lång tid för barn i behov av särskilt stöd få de stöd de behöver. Arbetar de i en lagom stor barngrupp är det färre som svarar detsamma. Möjligheterna att svårare att upptäcka barn i behov av särskilt stöd är med andra ord sämre i stora barngrupper.
  • Av lärare som arbetar i stora barngrupper svarar endast 6 av 10 att förskolan helt eller delvis lyckas med att stimulera barns språkutveckling, kognitiva utveckling och emotionella utveckling tillräckligt. Detta kan jämföras med 8 av 10 av lärare som arbetar i en
    lagom stor barngrupp.
  • 7 av 10 lärare som arbetar i en stor barngrupp svarar att det är svårt att leva upp till tillsynsansvaret varje dag eller flera gånger i veckan. Andelen är något lägre bland lärare som uppger att gruppen är lagom stor (5 av 10).
  • 5 av 10 lärare i förskolan* anser att de inte hinner med stora delar av sitt förskolläraruppdrag om barngruppen är för stor, vilket kan jämföras med att endast 3 av 10 lärare som arbetar i en lagom stor barngrupp svarar detsamma.

Förslag från Sveriges Lärare

  • Lagstifta om ett maxtak på 12 barn i de yngre åldrarna (1–3 år) samt en bemanning på högst tre barn per heltidsanställd
  • Lagstifta om ett maxtak på 15 barn i de äldre åldrarna (4–5 år) samt en bemanning på högst 5 barn per heltidsanställd.
  • Lagstifta om förskollärartäthet.
  • Staten behöver ta huvudansvar för förskolans finansiering, resursfördelning och likvärdighet.

Förskollärare eller lärare i förskolan?

*) Fotnot: Sveriges Lärare har ett kongressbeslut från 2024 på att förskollärare ska benämnas lärare i förskolan.

"Att säga upp legitimerade lärare i förskolan är i nuläget inget annat än hål i huvudet."
Anna Olskog Förbundsordförande, Sveriges Lärare,
Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog med en neutral min står utomhus på sommarhalvåret, klädd i ljusblå blus med en massa krås/volanger och en mörk jacka.

Vi påverkar

Grundskola - övrigt

Undersökningar som sätter tryck

Att undersöka och berätta om våra medlemmars vardag är en viktig del av vårt påverkansarbete. Allt för att politiker och huvudmän ska få underlag att fatta kloka beslut om det som verksamheten mest av allt behöver.

Frågor & svar