Kongressen och nationella organ
Inom Sveriges Lärare finns flera nationella organ, där kongressen är högst beslutande. Ledamöterna väljs av medlemmarna.
Nationella organ i Sveriges Lärare
Kongressen är högsta beslutande organ för Sveriges Lärare och äger rum vart fjärde år. Här fattas de strategiska besluten och vilken politik och viktiga framtidsfrågor förbundet ska driva för medlemmarna samt förrättas val av förbundsstyrelse.
Kongressen består av 201 ombud, varav 187 kongressombud väljs i de 15 valkretsarna, tre ombud från de nationella råden för kulturskola, fritidshem och studie- och yrkesvägledare samt elva ombud från Sveriges Lärarstudenter. För kongressombuden väljs det lika många suppleanter.
I samband med ordinarie kongress håller de nationella skolformsföreningarna representantskap. Representantskapet består av alla kongressombud, oavsett sektor, som har sin primära arbetsplats inom någon av skolformsföreningarna. Representantskapet väljer styrelse för kommande kongressperiod och diskuterar de beslut som kongressen fattar utifrån ett skolformsperspektiv.
Förbundsrådet är förbundsstyrelsens rådgivande organ i frågor av större principiell betydelse. De här även i uppdrag att:
- vid behov förrätta fyllnadsval till kongressvalda organ,
- besluta i ärenden som av kongressen hänskjutits till förbundsrådet,
- årligen ta del av revisions- och verksamhetsutskottets rapport.
Förbundsrådet består av 101 ombud, varav sex ombud är valda av Sveriges Lärarstudenter. Ombuden väljs i valkretsarna på valkretsmötet. För förbundsrådsombuden väljs det lika många suppleanter.
Sveriges Lärare har tre avtalsdelegationer och ledamöterna till platserna väljs av medlemmarna på valkretsmöten.
- Kommunalt avtalsområde, 99 platser
- Privat avtalsområde, 49 platser
- Statligt avtalsområde, 19 platser
Avtalsdelegationerna har till uppgift att följa utvecklingen inom förhandlingsvärlden, analysera och utvärdera olika kollektivavtal samt fatta beslut gällande yrkande och centrala avtal efter rekommendation från förbundsstyrelsen. Avtalsdelegationens sammanträden leds av förbundsordförande eller någon av de vice ordförandena, som inom sig fördelar uppdragen. Avtalsdelegation kan kallas in med kort varsel och möten hålls företrädesvis digitalt.
Inom Sveriges Lärare finns det tre nationella skolformsföreningar:
- Sveriges Lärare i förskolan
- Sveriges Lärare i grundskolan
- Sveriges Lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen
De är rådgivande till förbundsstyrelsen och ska se till att de tar fram förslag på politikutveckling för medlemmarna. De ska även internt och externt väcka och driva skolformsspecifika frågor som är viktiga för medlemmarna.
Varje skolformsförening har ett representantskap som består av alla kongressombud, oavsett sektor, som har sin primära arbetsplats inom någon av skolformsföreningarna.
För att stärka yrkesidentiteten inom förbundet finns det tre nationella råd:
De har till uppgift att vara rådgivande till förbundsstyrelsen och arbetar aktivt med frågor som rör medlemsgruppens fackliga och professionella intressen.
Inom Sveriges Lärare kan förbundsstyrelsen inrätta intresseföreningar. Det finns i dagsläget en intresseförening
De har till uppgift att vara rådgivande till förbundsstyrelsen i professionsfrågor samt i förekommande fall särartsspecifika villkorsfrågor.
Utskottet har till uppgift att kontinuerligt granska förbundets verksamhet i relation till kongressbeslut och stadgar. De ska årligen granska ett urval av lokalföreningarnas och motsvarande organisationers verksamhet samt Sveriges lärarstudenters verksamhet.
Rådet bildades 2007 och ansvarar för att fortsätta utveckla lärarnas yrkesetik. Grundläggande syftet med rådet är att tydliggöra att vi som profession är beredda att ta ett stort ansvar för kvaliteten i svensk skola.
Ett yrkesetiskt förhållningssätt innebär att värna om både relationen lärare – elev och lärarens relation till kollegor, föräldrar och det omgivande samhället. Lärare ställs i sitt vardagliga arbete inför etiska dilemman där olika intressen ställs mot varandra. Rådet ska här kunna utgöra ett stöd för den svenska lärarkåren.
Sveriges Lärare har ett råd för profession och vetenskap. Uppdraget för rådet är att stärka och utveckla Sveriges Lärares ställning i frågor som rör lärarprofessionen och utbildningsvetenskap. Halva rådet består till av medlemmar verksamma i någon skolform och andra halvan av forskare verksamma inom akademin i utbildningsvetenskapliga frågor.