Påverka tjänsteplaneringen
När planeringen för nästa termin görs har du och kollegorna det bästa tillfället att påverka era förutsättningar.

Förtroendevald?
I Portalen finns stödmaterial som du kan använda i ditt fackliga uppdrag för att påverka tjänsteplaneringen på din arbetsplats.
Detta är tjänsteplanering
Tjänsteplanering är den process där rektor planerar för hur lärarnas arbetstid och kompetens ska användas – det vill säga hur er verksamhet ska organiseras. Det styr arbetsinnehåll, arbetstider och arbetsbelastning.
Processen kan även kallas tjänstefördelning eller verksamhetsplanering.
De flesta rektorer börjar redan i februari planera för den verksamhet som ska bedrivas till hösten, utifrån de förändringar som ofta sker efter sommaren. Exempelvis barn/elever och kollegor börjar respektive slutar, samt beslut om budget och inriktning som ska genomföras.
Beslut som påverkar din vardag börjar alltså fattas långt innan du får ditt nya schema. Därför är det viktigt att du och kollegorna blir involverade tidigt i tjänsteplaneringen.
Ligg steget före
Redan i januari/februari kan ni efterfråga hur planeringsprocessen är tänkt att börja och hur ni som lärare och medarbetare blir inkluderade i processen. Ni har rätt till inflytande i denna process, särskilt om ni har ett utsett ett arbetsplats- och skyddsombud.
Påminn rektor om att både det systematiska kvalitetsarbetet och det systematiska arbetsmiljöarbetet kräver dialog och delaktig. Ta kontakt med ert ombud eller er förening om ni nekas delaktighet.
Så kan du tänka
Använd Sveriges Lärares metodstöd för att vässa argumenten för hur din arbetstid och kompetens används på bästa sätt – med både undervisningskvalitet och arbetsmiljö i fokus!
Jobbar du inom kommun, region eller Sobona-företag - se fördjupat metodstöd här.
Metodstöd för tjänsteplanering
Kollektivavtal, lagar och styrdokument pekar alla åt samma håll – du och dina kollegor ska ha de förutsättningar ni behöver för att utföra ert läraruppdrag!
Använd alla regelverk som en helhet för att hitta goda argument för hur era arbetsuppgifter ska tidsättas och prioriteras.

Gör så här
Lista dina arbetsuppgifter och kategorisera dem utifrån metodstödet för att tydligare kunna argumentera för balans och prioriteringar.
Hur mycket arbetstid lägger du på de olika kategorierna idag? Hur borde fördelningen vara för att ge dig bra förutsättningar för kärnuppdraget och en god arbetsmiljö?
Metodstödet i korthet
Alla arbetsuppgifter ska rymmas inom gränsen för den totala arbetstiden. Tänk gärna utifrån årsarbetstid för att se till att planeringen håller över tid, även om du har semestertjänst med veckoarbetstid. Den genomsnittliga årsarbetstiden för lärare är runt 1750-1800 timmar.
All arbetstid kommer inte att kunna användas till yrkesutövningen, utan går åt till det vi valt att kalla medarbetartid.
Pauser, arbetsplatsträffar, utvecklings- och lönesamtal, korttidsfrånvaro för vabb eller egen sjukdom, löpande dialog med chefen om arbetsbelastning och prioriteringar med mera ingår i ”att vara människa på en arbetsplats”.
Det inte ovanligt att denna tid uppgår till 20 % av den totala arbetstiden på ett år.
Undervisning är lärarnas kärnuppdrag och all undervisning kräver tillräcklig tid för undervisningsanknutet arbetet (planering, uppföljning och utveckling av undervisningen).
Dessa delar behöver dimensioneras, det vill säga balanseras i relation till varandra. Det är inte bara viktigt för att undervisningen ska nå styrdokumentens krav på kvalitet, utan även för att uppnå en god arbetsmiljö för dig som lärare.
Har du semestertjänst?
När all arbetstid är reglerad ska allt undervisningsanknutet arbete få plats och synas i ditt arbetsschema.
Har du har ferietjänst?
All undervisning ska ske på reglerad arbetstid. Eftersom förtroendearbetstiden i första hand ska användas till för- och efterarbete, så kommer den i huvudsak att ägnas åt undervisningsanknutet arbete.
Om förtroendearbetstiden inte räcker till behöver delar av den reglerade arbetstiden tas i anspråk.
I lärares uppdrag finns även andra arbetsuppgifter som kräver lärarlegitimation, exempelvis betygsättning, föreskriven dokumentation och kontakt med elever och vårdnadshavare om sådant som rör undervisningen.
Skolhuvudmannen har också ansvar för att se till att du får den yrkesmässiga kompetensutveckling som behövs för ditt uppdrag.
För att dessa också ska rymmas inom arbetstiden behöver de balanseras mot undervisningen och det undervisningsanknutna arbetet.
Endast om det finns arbetstid kvar efter att ovanstående arbetsuppgifter fått det utrymme som behövs, är det rimligt att lärares arbetstid användas till arbetsuppgifter som inte kräver lärarlegitimation.
Exempelvis administration som inte rör undervisningen, tillsyn under raster eller att tömma torkskåp och mäta matsvinn.
Påverka på arbetsplatsen

Din rätt att påverka arbetstiden
För att du och dina kollegor ska öka ert inflytande över arbetstiden behöver ni använda er gemensamma fackliga styrka på arbetsplatsen, både när planeringen görs och under hela året.
Vässa dina argument

Metodstöd för tjänsteplaneringen inom kommunal sektor
Kommunalt anställd? Med detta fördjupade metodstöd kan du använda kollektivavtalet HÖK för att vässa argumenten för hur din arbetstid och kompetens används på bästa sätt!
Arbetstidskollen

Följer ditt schema avtalet?
Använd Arbetstidskollen och få överblick om ditt schema följer avtal och lagar. Prata med din chef om något inte är som det ska.
Arbetstidsguiden
Bli expert på din arbetstid
För mycket undervisningstid, för lite tid för planering och uppföljning? Hinner du inte ta pauser? Läs om hur reglerna ser ut och vad du kan göra när vardagen inte går ihop.