Årets lärare i fritidshem
Sveriges Lärare vet hur viktiga fritidshemmen är för elevernas lärande, utveckling och trygghet. Därför utser vi Årets lärare i fritidshem. Syftet är att lyfta fritidshemsverksamhet med hög kvalitet.
Malin Vennström är Årets lärare i i fritidshem 2024
Sveriges Lärare utsetts Malin Vennström på Hemsjö skola i Alingsås kommun till Årets lärare i fritidshem 2024. Priset delades ut på Fritidshemmens rikskonferens i Göteborg den 28 november av ledamöter från Sveriges Lärares nationella råd för fritidshem. Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma och lyfta fram fritidshemsverksamhet med hög kvalitet.
Juryns motivering lyder
"Malins starka engagemang är grundat i ett elevcentrerat och leknära arbetssätt. Hon vill fånga upp elevernas intressen och erbjuda rätt utmaningar för att varje elev ska få blomstra. Ett nära samarbete med kollegor och elevhälsa är centralt för Malin, som konstaterar att ”man är inte bättre än sitt arbetslag".
Under 27 år som lärare i fritidshem har hon både fördjupat sin egen kompetens och bidragit till andras utveckling som handledare för lärarstudenter och genom sin podd om fritidshemmet.”
Malin har lång erfarenhet som lärare i fritidshem och driver även podden ”Alla delar på plats – En podd om fritidshemmet” tillsammans med två kollegor.
Mer om priset
Årets lärare i fritidshem får ett diplom och ett stipendium på 5 000 kronor att använda för kompetensutveckling.
Kriterier
Kriterierna för Årets lärare i fritidshem är indelade i områdena engagemang, samarbete och utveckling.
Läraren i fritidshem visar engagemang och
- stimulerar elevernas utveckling och lärande utifrån ett upplevelsebaserat, situationsstyrt och grupporienterat lärande,
- utgår från elevernas intresse och behov, visar tillit till elevernas egen förmåga och lyckas väcka deras nyfikenhet, lust och motivation,
- ger möjlighet för eleverna att utveckla förmåga att ta egna initiativ samt att utveckla och fördjupa sina egna intressen,
- tillvaratar elevernas egeninitierade lek och aktiviteter för att stödja och synliggöra lärande,
- ger eleverna möjlighet att lära känna sig själv och sina kamrater både som individer och som grupp, med respekt för varandras olikheter,
- stärker elevernas demokratiska och sociala fostran, utvecklar elevernas förmåga att hantera konflikter och mellanmänskliga relationer,
- skapar meningsfulla och djupa relationer till eleverna för att gynna deras lärande och utveckling.
Läraren i fritidshem samarbetar och
- skapar och upprätthåller professionella relationer till arbetskamrater och vårdnadshavare samt bidrar till att skapa ett utvecklande arbetsklimat på enheten,
- tar initiativ till ömsesidig samverkan med olika lärargrupper, elevhälsan och övriga kollegor på enheten och ser fritidshemmet som en del av hela skoldagen,
- tar initiativ till samverkan med olika aktörer i närsamhället (till exempel föreningar, polis, socialtjänst).
Läraren i fritidshem strävar efter att utveckla och
- delar med sig av sina kunskaper inom fritidspedagogik till andra samt inspirerar kollegor att pröva nya arbetssätt och metoder,
- följer med i aktuell forskning inom området fritidspedagogik,
- är öppen för att reflektera över och ompröva sin egen undervisning, och omsätta detta i praktiken,
- strävar efter att utveckla sin arbetsplats,
- arbetar för att synliggöra fritidshemmets roll och placera fritidshemmet i samhället.
Så arbetar juryn
Juryn är utsedd av Sveriges Lärares förbundsstyrelse. Alla nomineringar avidentifieras så att juryn bedömer utan att veta namn, kön, skola eller ort.
Sedan intervjuar juryn de kandidater som anses uppfylla kriterierna bäst, och beslutar vem som ska utses till Årets lärare i fritidshem.
Juryn 2024
- Pontus Larsson – representant från Sveriges Lärares förbundsstyrelse, ordförande för juryn.
- Hanna Almcrantz – representant från Sveriges Lärares nationella råd för fritidshem.
- Annelie Arvidsson – representant från Sveriges Lärares skolformsförening för grundskola.
- Helene Elvstrand – representant från den fritidspedagogiska forskningen, biträdande professor vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet.
- Hadar Nordin – Årets lärare i fritidshem 2023.
Har delats ut sedan 2010
Lärarförbundet började dela ut priset år 2010. Då under namnet Årets fritidspedagog och i samarbete med Nationellt centrum för främjande av god hälsa hos barn och ungdom (NCFF) vid Örebro universitet.
NCFF avvecklades 2012, och då delades inget pris ut. Sedan bestämde sig Lärarförbundet för att fortsätta dela ut priset, som fick en nystart år 2013.
Från och med 2023 är det Sveriges Lärare som utser Årets lärare i fritidshem, och det nationella rådet för fritidshem beslutade om uppdaterade kriterier för priset.
Tidigare vinnare
Årets lärare i fritidshem
- 2023: Hadar Nordin, Kastellskolan, Härnösand.
- 2022: Johanna Erlén, Talavidskolan, Jönköping.
- 2021: Ilyas Abdullahi, Husbygårdsskolan i Stockholm.
- 2020: Helen Lenving Ekstrand, Askimsskolan i Göteborg.
- 2019: Mattias Henriksson, Hillerstorpsskolan, Gnosjö kommun.
- 2018: Ida-Maria Bengtsson, Skärgårdsskolan i Umeå.
- 2017: Gustav Sundh, Glömstaskolan i Huddinge.
- 2016: Frida Hake, Slagstaskolan i Eskilstuna.
- 2015: Ann-Sofie Boström, Långängskolan i Kumla.
Årets fritidspedagog (prisets tidigare namn)
- 2014: Marina Bildtse Vennerholm, Sandbäcksskolan i Katrineholm & Jonas Wallman, Erlaskolan Norrköping Östra i Norrköping.
- 2013: Anette Reiver, Runnerydsskolan i Nässjö.
- 2012: delades ej ut.
- 2011: Monica Fagerström, I Ur och Skur Fritidshemmet Lönnen, Oxledsskolan i Partille.
- 2010: Ann Stolsner, Hisingstorpsskolan i Jönköping & Jonas Sundberg, Västerholms Friskola i Stockholm.
Din yrkesroll
Allt för dig som är lärare i fritidshem
Du har ett viktigt jobb och ska ha de bästa förutsättningarna. Här har vi samlat information och stöd i din yrkesroll.
Frågor som rör fritidshem
Nationellt råd för fritidshem
I Sveriges Lärare finns ett nationellt råd för lärare i fritidshem som bland annat är rådgivande till förbundsstyrelsen i frågor som rör medlemsgruppen. Läs mer om uppdraget och se vilka som är ledamöter.
Det här driver vi
Arbetssituationen måste bli rimlig
En rejäl minskning av elevgrupperna, högre löner och tid för planering. I ”Ett fritidshem för framtiden” beskriver vi vilka frågor vi driver tillsammans för att förbättra förutsättningar och villkor.
Rapport
En av tre riskerar bli utbrända
En tredjedel av lärarna i fritidshem visar en hög grad av utbrändhet. Alltför många är på bristningsgränsen för vad de orkar visar vår rapport "Brinna, brann, utbränd".