Vetenskapliga rådet
I vårt vetenskapliga råd sitter professorer inom det utbildningsvetenskapliga området. Uppdraget är att bidra i förbundets arbete med att stärka lärarprofessionens kunskapsbas.
Vårt vetenskapliga råd är med och tar fram vår forskningspolitik.
Här är ledamöterna
Anders Arnqvist
Ordförande i rådet,
Uppsala universitet, Avdelningen för rektorsutbildningen.
E-post: anders.arnqvist@icolud.com
Anders Arnqvist är filosofie doktor i psykologi, docent i pedagogik och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Han är även gästprofessor vid Högskolan Dalarna. Han är särskilt intresserad av frågor som handlar om förskolors och skolors förbättringsarbete, med fokus på det systematiska kvalitetsarbetet.
Professor Dennis Beach
Göteborgs universitet och Högskolan i Borås.
Dennis Beach är professor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Dennis Beach är även professor vid Högskolan i Borås. Han forskar inom området lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet. Det gör han vid Akademin för bibliotek, informatik, pedagogik och IT på Sektionen för pedagogisk utveckling och forskning.
E-post: dennis.beach@hb.se, dennis.beach@ped.gu.se
Hans tre huvudsakliga forskningsintressen är:
- De nordiska välfärdsstaternas utveckling och liberalisering.
- Den nya utbildningsdiskursen kring kreativitetsläranden.
- Ungdom och social exklusion: identitet, lärande och territoriell stigmatisering.
Dennis Beach är huvudredaktör för den internationella forskningstidskriften Ethnography and Education.
Professor Eva Alerby
Luleå Tekniska Universitet, Institutionen för hälsa, lärande och teknik.
E-post: eva.alerby@ltu.se
Eva Alerby är professor i pedagogik vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande på Luleå Tekniska Universitet. Eva Alerbys forskningsområden fokuserar bland annat den rumsliga gestaltningens betydelse i lärandet.
Eva Alerbys forskningsintresse finns även inom ramen för pedagogisk filosofi. Hon har publicerat flera texter om existentiella frågor och dess koppling till det pedagogiska fältet, bland annat om tid, kroppslighet och tystnad.
Professor Karin Rönnerman
Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.
E-post: karin.ronnerman@ped.gu.se
Karin Rönnerman har lärares professionsutveckling som forskningsområde. Framför allt genom aktionsforskning som innebär att forskare och praktiker deltar i en gemensam process.
Professor Pia Williams
Göteborgs universitet, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Professor i pedagogik.
E-post: pia.williams@ped.gu.se
Pia Williams forskningsintresse är riktat mot området Early Childhood Education. Hon har särskilt fokus på problemställningar som rör barns villkor för barndom, lärande och utveckling i olika pedagogiska sammanhang som exempelvis förskola och skola.
Pia Williams har framför allt studerat frågor med avseende på barns lärande och då specifikt samarbetets betydelse.
Professor Pernilla Nilsson
Högskolan i Halmstad, forskningsmiljön Forskning om utbildning och lärande inom lärarutbildningen (FULL), professor naturvetenskapens didaktik.
E-post: pernilla.nilsson@hh.se
Pernilla Nilsson har sedan 2003 intresserat sig för undervisning och lärande i naturvetenskap. Hennes forskning berör både förskola, skola och lärarutbildning och studierna har involverat både lärarstudenter, elever och lärare.
Ett centralt begrepp i hennes forskning är PCK, Pedagogical Content Knowledge, (ämnesdidaktisk kunskap), samt hur den utvecklas inom lärarutbildningen.
Professor Christina Olin-Scheller
Karlstads universitet, professor i pedagogiskt arbete.
E-post: christina.olin-scheller@kau.se
Filosofie doktor i litteraturvetenskap, professor i pedagogiskt arbete och tf professor i litteraturvetenskap.
Christina Olin-Scheller arbetar som lärarutbildare, föreläsare, forskningsledare, handledare och forskare. Hon bedriver, med en tvärvetenskaplig ansats, forskning som berör villkor för lärande, utveckling och identitetsskapande. Detta i formella såväl som informella lärmiljöer. Hon bedriver forskningen utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv
Professor Per Andersson
Professor i pedagogik på Linköpings universitet. Han är även gästprofessor i yrkesdidaktik på Högskolan Dalarna, Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande.
Per Andersson arbetar med validering, hur vuxnas kunskap och kompetens kan synliggöras och ges ett värde oavsett var, och hur, man lärt sig.
Detta med fokus på vilken kunskap som ges värde genom validering, och hur företeelsen hanteras och utvecklas på lokal nivå.
Andra forskningsintressen är yrkeslärares kompetensutveckling och vuxenutbildningens organisering och marknadisering.
Per Båvner
Utredare på Sveriges Lärare.
E-post: per.bavner@sverigeslarare.se
Per ansvarar för lärarutbildning, särskola och specialpedagogik samt högre utbildning.
Råd och stöd
Allt för dig som är lärare på universitet
Du ska ha en bra arbetssituation och tid för din forskning. Vi finns här för dig när du behöver det, och här har vi samlat inspiration, råd och stöd särskilt för dig.