Introduktion är nyckeln till ett hållbart yrkesliv

En bra introduktion är avgörande för ett hållbart yrkesliv som lärare. Trots lagstadgade rättigheter är det många nyexade som går miste om sitt introduktionsår.

240614 Mathilda Hansson, medarbetare vid Sveriges Lärare poserar för ett porträtt under en fotografering den 14 juni 2024 i Stockholm. 
Foto: Pär Bäckström / BILDBYRÅN / COP 225 / PB0035

Forskning visar att den som fått en bra start trivs bättre på jobbet och stannar
kvar längre i läraryrket. Samtidigt är det långt ifrån alla nyexade lärare som får sitt lagstadgade introduktionsår. Mathilda Hansson brinner för att alla ska känna till sina rättigheter och få en bra start i sitt nya yrke.

Du har rätt till introduktion

Efter år av studier, VFU:er och mental förberedelse står du där på nya jobbet. Laddad till tänderna. Ändå snurrar det i huvudet. Hur är det möjligt att hinna med allt det här på en normal arbetstid? Som nyexad lärare har du, enligt lag, rätt till en bra introduktion i yrket.

Fem steg till en hållbar arbetstid

  1.  Lär känna ditt arbetstidsavtal.
  2. Håll koll på din arbetstid och sätt tydliga gränser så att du inte jobbar för mycket.
  3. Signalera och ta hjälp när du känner att tiden inte räcker till.
  4. Använd verktyget Schemakollen på sverigeslarare.se
  5. Djupdyk i ämnet arbetstid på våra kurser och utbildningar för nya lärare.

Första året är ditt introduktionsår, då du bland annat ska få stöd från en mentor som delar med sig av sin yrkeskompetens och ger dig stöd i att utveckla din förmåga att leda, bemöta elever och barn samt att samverka med föräldrar.

Rektor ansvarig

Rektorn är ansvarig för att introduktionsperioden genomförs och ska se till att det finns en plan och tillräckligt med tid avsatt för samtal inom den ordinarie arbetstiden. Även du som haft ett lärarjobb tidigare har rätt till en introduktionsperiod om du inte fick det på din första anställning.

Nyfiken på att bli mentor?

Den som är mentor ska vara legitimerad lärare med ordentlig erfarenhet och ska så långt det är möjligt ha samma sorts behörighet som den nyexade adepten. Skolverket erbjuder en ettårig utbildning på deltid för mentorer. Sugen på att bli mentor?

"Det kändes som att jag jobbade dygnet runt"

– Jag älskar läraryrket. Men det var så mycket med att vara ny. Varje lektion skulle förberedas helt från grunden samtidigt som jag ville vara världens roligaste och bästa lärare, ha tid med alla eleverna, hinna prata med föräldrarna och all rättning på det! Det kändes som att jag jobbade dygnet runt.

Det berättar Mathilda Hansson, som fick sitt första jobb som behörig gymnasielärare på en friskola i Stockholm 2008.

Hon hade visserligen bra kollegor att ta stöd av, men fick ingen direkt mentor och hon tänker att det hade varit mycket bättre om hon haft regelbundna och strukturerade samtal med en rutinerad och erfaren kollega redan från start.

I dag arbetar Mathilda Hansson för Sveriges Lärare. Hon leder bland annat kurser och webbinarier för lärarstudenter och nya lärare och möter därmed många i deras vardag på lärarutbildningen och i skolan.

Viktiga saker att tänka på när du är ny i yrket

Du ska inte arbeta mer än fem timmar i sträck utan rast och du har rätt till minst 30 minuters rast efter 5 timmars arbete. Din rast ska inte blandas ihop med elevernas rast.

Du har även rätt till kortare pauser under arbetstid för att till exempel ta en kopp kaffe. 

Det är viktigt att du har tillräckligt med ställtid mellan lektioner, möten och annat. Du ska kunna ta dig från en lektion till en annan utan att behöva småspringa och du ska hinna med att öppna förskolan utan att stressa.

Du ska bara arbeta övertid om rektor beordrar dig till det och då ska du få avtalsenlig ersättning. Övertidsersättningen behöver ni dock komma överens om i förväg.

Arbetsuppgifter som bara förekommer ibland, till exempel att hålla föräldramöte eller rätta nationella prov, ska också få plats inom arbetstiden.

– Du ska inte behöva jobba över för att du är ny. Saker tar längre tid för dig än för den som jobbat i många år. Samtidigt är det svårt att bedöma hur mycket man egentligen jobbar, säger Mathilda Hansson.

Så ser ett fungerande schema ut:

• Det är tydligt när din arbetsdag börjar, när du har rast och när du slutar. • Du ska hinna med alla arbetsuppgifter på ordinarie arbetstid.

• Du har utrymme för rast och paus under arbetsdagen.

• Du har tid att förflytta dig och ställa om till andra arbetsuppgifter. – Det är lätt att ha för höga krav på sig själv.

- Jag tycker du ska stanna upp ibland och fundera på om allt du gör verkligen är nödvändigt? Kanske har du högre krav på dig än vad din rektor har? säger Mathilda Hansson.

Som ny lärare är det mycket att tänka på. Men en sak är viktigare än allt annat – din arbetsmiljö. En god arbetsmiljö är en förutsättning för att du ska hålla i längden. Arbetsmiljö kan innebära många olika saker. Det kan handla om stress och arbetsbelastning, men också om ventilation, ljudnivå, ledarskap och feedback.

 – När jag började arbeta fick vi till exempel dela datorer med eleverna och sitta och sköta vår administration på gemensamma ytor. Det var såklart inte okej men jag ville inte vara den nya som klagade. Så småningom lyfte vi frågan med skolans ombud och det löste det sig på ett bra sätt, berättar Mathilda Hansson.

Det är viktigt att påminna om att det är arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön, men du har ett ansvar att medverka i arbetsmiljöarbetet när det gäller att följa rutiner, påtala fel och brister samt samarbeta i arbetsmiljöarbetet.

 Upplever du att din arbetsmiljö är ett problem och att chefen inte lyssnar kan du kontakta ditt skydds- eller arbetsplatsombud som kan vägleda dig vidare i vad som gäller och hur du ska agera.

Först publicerad i Vi Lärare #5/2024

Frågor & svar