10 bästa tipsen till dig som är ny lärare
Att vara ny som lärare kan vara tufft, med mycket att tänka på. Rutinerade läraren Maria Wiman ger här sina 10 bästa tips till dig som är ny i yrket.
”Mentor Wimans” 10 tips till nya lärare
Mentor Maria Wiman är en riktig lärarräv och delar här med sig av sina bästa tips till lärare som är gröna på jobbet.
- Sätt tydliga gränser. Du är ingen superhjälte och läraryrket är inget kall. Du har ett jobb som alla andra. Svara inte på mejl på din fritid, ge inte mer av dig själv än vad som är rimligt. Återhämtning är viktigt!
- Du har rätt till en mentor. Se till att du får en person som kan lotsa och stötta första tiden.
- Minns att du är ny på jobbet. Som nybörjare finns inga dumma frågor och ingen förväntar sig att du är fullfjädrat proffs. Fråga, fråga, fråga!
- Sno, stjäl och tjuva. Vårt land är fullt av erfarna lärare som finslipat planeringar och lektionsuppgifter i åratal. Stjäl, eller kanske snarare låna, av dem. Det är himla dumt att uppfinna hjulet på nytt hela tiden.
- Bygg relationer! God undervisning handlar om ömsesidig respekt och omtanke. Ta dig tid att lära känna dina elever och våga också vara lite personlig själv.
- Kontakta föräldrar som ett proffs! Var saklig och opartisk. Utgå från faktiska händelser snarare än dina egna upplevelser och känslor.
- Var snäll mot dig själv! Alla lektioner är inte perfekta, inte för någon, inte ens för de mest erfarna. Det är helt okej att allt blir pannkaka. Du räddar upp det nästa lektion. Eller nästnästa.
- Var noga med strukturen! Tydliggör för eleverna vilka regler som gäller i ditt klassrum och vilka förväntningar du har på dem. Det skapar förtroende för dig som ledare och ett tryggt klassrumsklimat.
- Underskatta inte elevers motivation! Var lyhörd inför frågor och engagemang. Stimulera elevernas nyfikenhet med intresseväckande historier och frågor. Pusha eleverna att utmana sig själva!
- Njut! Du har valt ett kreativt, svindlande, roligt och superviktigt yrke! Du har chansen att bli någons förebild.
För några år sedan utsågs hon till Sveriges bästa lärare, men Maria Wiman minns mötet med sin första klass.
– Som nyexad var jag vettskrämd för första intrycket. Jag tänkte att: ”Gör jag bort mig nu är det kört för evigt.” Men det är ju inte sant.
I dag är Maria Wiman rutinerad efter tolv år som lärare. Hon har också skrivit boken ”Första tiden som lärare” där hon delar med sig av sina erfarenheter.
– Som nyexad är det lätt att överrumplas av det faktum att läraryrket är mer komplext än man kanske trodde. Det handlar inte bara om att undervisa; man ska lösa konflikter, hantera föräldrakontakter, fortbildas, bygga relationer, bråka med krånglande internet, lära sig manövrera kopiatorn, jaga läromedel, rastvakta, äta pedagogisk lunch och så vidare. Det kanske inte utbildningen riktigt förberedde en på, säger hon.
Så vad göra?
– Var ödmjuk inför det faktum att det tar tid att komma in i yrket. Du är ämnesexpert men att också bli expert på yrkets alla vinklar och vrår kommer att ta tid. Låt det ta tid!
Hur gör du för att fånga och behålla klassens intresse?
– Motivation kan vara lurigt. Alla elever kommer inte att tjuta av iver när du presenterar ämnen som periodiska systemet eller Sveriges minoritetsspråk. Men det finns trots allt en del tricks och då är din egen entusiasm viktig. Om du själv tycker att ett ämne är intressant kommer det att smitta av sig.
– Visa eleverna med hela kroppen att just ditt ämne är världskul och viktigt. Ge gärna eleverna autentiska exempel på hur kunskapen används. Då inser de att kunskapen är viktig, även bortom skolan och betygen. Jag brukar också fånga elevernas nyfikenhet genom spännande berättelser och människoöden.
Hur gör man om det blir fel första lektionen?
– Som nyexad var jag vettskrämd för första intrycket. Jag tänkte att: ”gör jag bort mig nu är det kört för evigt.” Men det är ju inte sant. Du har många lektioner på dig att etablera relation med eleverna och få dem att förstå vem du är.
– Var förberedd inför ditt möte med en ny klass. Se till att du har en tydlig dagordning och att du också är tydlig med dina förväntningar på eleverna.
Vilka är de vanligaste felen en ny lärare gör?
– Man lägger ribban för högt. Man vill så mycket, kanske stressas av styrdokument– ens maffiga stoff och vill därför klämma in så mycket det bara går. Gör inte det!
– I början måste du ta dig tid att lära känna dina elever, få koll på deras förkunskaper och sätta strukturerna i klassen. Skynda långsamt i början!
Annat en orutinerad bör tänka på?
– Glöm inte bort att ta rast! En fara med läraryrket är att du aldrig riktigt blir klar. Det finns alltid elevarbeten att kommentera, speciella anpassningar att göra eller lektionsplaneringar att finslipa. Här är det viktigt att du vaktar dina gränser.
– Tid för återhämtning är faktiskt livsviktigt. Skriv in när på dagen du ska ha rast och håll det stenhårt. Obs! Det är förbjudet att jobba på rasten.
Text: Sten Feldreich
Foto: Oskar Omne
Denna artikel har tidigare publicerats i studentspecialnumret av Vi Lärare.