Ändring av förordningen om läroplan för förskolan
I den nya läroplanen för förskolan föreslås adekvat digital kompetens vara struket och det kommer inte heller vara obligatoriskt att använda digitala verktyg.
Sveriges Lärare har yttrat sig över förslag till ändring av förordningen (SKOLFS 2018:50) om läroplan för förskolan.
Sveriges Lärare motsätter sig bestämt att skrivningen ”adekvat digital kompetens” stryks ur förskolans läroplan.
Barn behöver lära sig hantera den digitala världen med vägledning av utbildade förskollärare. Barn kommer att riskera att gå miste om den digitala kompetens som behövs för att utvecklas till att bli kompetenta samhällsmedlemmar såsom läroplanen föreskriver.
Sveriges Lärare är kritiska till att digitala verktyg inte längre är obligatoriska i läroplanen. Förskollärare använder idag digitala lärverktyg som ett komplement till analoga lärverktyg.
Barn med funktionsnedsättning eller barn som pratar annat modersmål än svenska har stor nytta av digitala hjälpmedel. De riskerar nu att inte få det stöd de behöver.
Det finns ännu en risk med att digitala verktyg inte nämns i läroplanen vilket är att huvudmän inte kommer prioritera den digitala infrastrukturen, förskollärares kompetensutveckling och annat stöd som bidrar till att förskollärare kan utveckla användningen av digitala lärverktyg i sin undervisning.
Förslaget riskerar därmed på sikt att försämra användningen av digitala lärverktyg i förskolan eftersom det pedagogiska stödet och den digitala infrastrukturen riskerar att nedprioriteras.
Sveriges Lärare kräver:
- Skrivningen ”adekvat digital kompetens” inte ska strykas från läroplanen
- Digitala verktyg ska fortsätta vara obligatoriska i läroplanen
Sveriges Lärares remissvar
Ansvarig utredare: Veronica Persson