Förordning om det nationella professionsprogrammet

Sveriges Lärare ser positivt på att skrivningarna om vad som kan utgöra meriterande utbildning inom professionsprogrammet tydliggjorts. Samtidigt är det beklagligt att viktiga områden inte ingår och ett stort ansvar åvilar nu Skolverket och lärosätena att möjliggöra ett så brett kursutbud som möjligt.


Sveriges Lärare ser positivt på att skrivningarna om meriterande utbildning i professionsprogrammet har förtydligats. Det är inte minst bra att området ledarskap ska tolkas brett och att samma ämnesområden/begrepp används i förordningen som i lärarutbildningsförordningen, vilket kan inkludera fritidshemspedagogik.

Det skapar en tydligare progression mellan grundläggande lärarutbildning och fortbildning inom programmet. Samtidigt beklagar förbundet att stora delar av det utbildningsvetenskapliga området utesluts, vilket kan påverka programmets legitimitet.

Sveriges Lärare förutsätter att regeringen är beredd att ompröva detta efter utvärdering. Förbundet ser vidare positivt på att kravet på halvtidsanställning för att få delta i fortbildning tas bort, vilket ökar tillgängligheten.

Däremot beklagar vi att den fortbildning som ska ingå inte tydligare styrs av individens behov samt att kravet på minst 15 högskolepoäng för meriteringsnivå 1 kvarstår.

Slutligen vill Sveriges Lärare framhålla vikten av att Skolverket och lärosätena nu inte skapar onödiga hinder när regelverket ska tillämpas utan möjliggör ett så brett och tillgängligt kursutbud som möjligt.

 

Sveriges Lärares remissvar

Sveriges Lärares remissvar över det tidigare remitterade förordningsutkastet

Ansvariga utredare: Johan Linder och Patrik Ribe  

 

 

Frågor & svar