Ökad mobiliteten tidigt i den akademiska karriären
Sveriges Lärare ställer sig bakom förslagen att möjliggöra förenade anställningar mellan högs-kolan och andra sektorer för fler yrkesgrupper, bl.a. lärare.
Det behövs dock att tas ett bredare grepp för att åtgärda problemen med förenade anställningar, inte minst när det gäller pensioner. Sveriges Lärare tillstyrker förslaget att möjliggöra förenade anställningar mellan högskolan och andra sektorer för fler yrkesgrupper bl.a. lärare.
Samt även förslaget som möjliggör att en anställning som biträdande lektor eller en annan anställning som lärare kan förenas med en anställning i en annan sektor, vilket högskoleförordningen (1993:100, HF) nu endast möjliggör för lektorer och professorer.
Övriga kommentarer
Sveriges Lärare ser dock att det behövs att tas ett bredare grepp för att åtgärda problemen med förenade anställningar, inte minst när det gäller pensioner. Lärare som kombinerar skolverksamhet med en tjänst i akademin riskerar att göra stora ekonomiska förluster avseende tjänstepension och inkomst vid sjukskrivning.
I alla fall om det innebär deltidsarbete hos två arbetsgivare. De negativa effekterna uteblir om de två arbetsgivarna i stället låter läraren vara anställd och avlönad på heltid hos en av arbetsgivarna, som sedan delar på kostnaderna med den andra arbetsgivaren.
För att lärare ska anse att en förenad anställning är attraktiv krävs att arbetsgivarna är villiga att ta den kostnad och administration som uppstår när anställningen hålls hel hos en av arbetsgivarna.
Tyvärr är så inte alltid fallet. Det här är exempel på frågor som behöver få en egen utredning, där parterna har en tydlig roll eftersom det handlar om en kombination av regelverk och avtal.
Sveriges Lärare vill att följande frågor utreds
• Pensionsförlusten hos enskilda pga delade anställningar
• Kostnadsfördelning av den ökade administrationen vid förenade anställningar
Ansvarig utredare: Per Båvner