Föreskrifter om obligatoriska bedömningsstöd i vissa skolformer
Sveriges Lärare avstyrker förslaget om obligatoriska bedömningsstöd för anpassad grundskola. Dels ser Sveriges Lärare problem med utformningen av bedömningsstöd, dels anser vi att behovet av ett bedömningsstöd är mindre i den anpassade grundskolan.
Sveriges Lärare delar ambitionen att anpassade skolformer i så hög grad som möjligt ska följa samma regelverk som den reguljära skolan. När det gäller obligatoriska bedömningsstöd för anpassad grundskola så har vi dock en annan inställning.
Dels ser Sveriges Lärare problem med den nuvarande utformningen av bedömningsstöd redan för grundskolan. Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling för årskurs ett fångar inte upp svaga elever och tar för mycket tid för lärarna.
Dels anser vi att behovet av ett bedömningsstöd är mindre i den anpassade grundskolan som till sin grundläggande form utgår från elevens behov. Den tid som i så fall skulle användas för formell bedömning kan bättre läggas på att tillgodose de behov som lärare redan identifierat. Samma resonemang är även giltigt för specialskolan.
Ansvarig utredare: Per Båvner