Allmänna råd om systematiskt kvalitetsarbete i skolväsendet
Lärares arbetssituation är redan idag mycket ansträngd och det finns inte plats för fler arbetsuppgifter. Risken är att de av Skolverket föreslagna föreskrifterna ytterligare ökar lärarnas arbetsbörda.
Sveriges Lärare har yttrat sig över Skolverkets förslag till föreskrifter och allmänna råd kring det systematiska kvalitetsarbetet i skolan (2023:1718).
Lärares deltagande i det systematiska kvalitetsarbetet framkommer tydligt i förslaget och flera av förslagen kommer med stor sannolikhet öka kraven på dokumentation som inte är direkt kopplad till undervisningen.
Att särskilt lyfta betygssättningen i samband med det systematiska kvalitetsarbetet är sannolikt nödvändigt då det finns betydande problem vad gäller likvärdighet i hur betygs sätts på olika skolor och hos olika huvudmän.
Detta är arbetsuppgifter som riskerar att ta betydande tid i anspråk och förbundet ser inte att detta är genomförbart med mindre än att lärares totala arbetsbörda ökar.
Även om syftet är lovvärt och det i konsekvensutredningen tas upp att en av förhoppningarna är att regleringarna på sikt skulle kunna bidra till ökad trivsel och bättre arbetsmiljö är det inte otroligt att föreslagna regeländringar ökar arbetsbördan, vilket motverkar ökad trivsel och bättre arbetsmiljö.
Konsekvensutredningen saknar helt underlag från företrädare för de som arbetar i skolans verksamheter. Utan ett underlag som innefattar information från yrkesverksamma lärare, skolledare och elevhälsan, vilka i realiteten är de som ska utföra arbetet, går det inte att dra slutsatser.
Innan beslut fattas bör konsekvensutredningen breddas till att innefatta synpunkter från yrkesverksamma lärare.
Ansvarig utredare: Mats Andersson