Skrivelse från Sveriges Lärare till lärarutbildningsutredningen
Med anledningen av den pågående statliga utredningen Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna (U2023:03) har Sveriges Lärare lämnat en skrivelse med ett antal förslag och medskick till utredaren Peter Honeth.
Utredningen Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna (U2023:03) har i uppdrag att lämna förslag om hur Sveriges lärar- och förskollärarutbildningar kan stärkas. I uppdraget ingår bland annat att:
- föreslå hur antagningskraven till lärar- och förskollärarutbildningarna kan höjas
- föreslå åtgärder för hur ämneslärarutbildningen kan stärkas, exempelvis genom ökade samarbeten och hur vissa ämnen kan koncentreras till färre lärosäten i syfte att höja kvaliteten
- föreslå hur utbildningsinnehållet kan reformeras med ökat fokus på ämneskunskap, kognitionsvetenskap och praktisk metodik.
För Sveriges Lärare är det avgörande att lärar- och förskollärarutbildningarna håller högsta möjliga kvalitet och att det finns en stark och tydlig koppling mellan teori och praktik så att utbildningen på bästa möjliga sätt lägger en grund för kommande yrkesutövning och för fortsatt professionsutveckling.
Utbildningarna behöver bli så pass attraktiva att det råder konkurrens om utbildningsplatserna, vilket i sin tur är en avgörande förutsättning för en god genomströmning. Antagningskraven måste vara höga, relevanta och, när så är lämpligt, så likvärdiga som möjligt.
I dag fungerar inte lärarutbildningen tillräckligt väl för att uppfylla detta, vilket bland annat statliga kvalitetsgranskningar och nationella söksiffror visar. Mot den bakgrunden har förbundet välkomnat att regeringen tillsatt en statlig utredning.
I skrivelsen lämnar förbundet konkreta förslag om bland annat följande att:
- kraven för särskild behörighet för antagning till ämneslärarutbildningen behöver harmonieras och höjas, inte minst bör kraven på goda kunskaper i svenska skärpas.
- skärpningar i nationella regelverk kring lärarutbildningen görs för att få till stånd mer samarbete och samordning mellan lärosätena kring utbildningsutbudet, innehållet och progressionen i utbildningarna samt om forskning med anknytning till utbildningarna.
- ett permanent nationellt råd för lärar- och förskollärarutbildningarna inrättas för att arbeta med samverkan och samordning kring utbildningarna och där, förutom lärosätena, bland annat Sveriges Lärare och Sveriges Lärarstudenter bör ingå.
- examensmålen för utbildningarna minskas i omfattning och fokuserar mer på de kunskaper och förmågor som är centrala för den kommande yrkesutövningen så som exempelvis ämnesdidaktik.
- den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) förstärks, bland annat genom att ett nationellt avtal mellan staten, lärosätena, huvudmännen och professionen sluts kring finansiering och villkor för uppdraget och att skolhuvudmännens ansvar regleras i skolförfattningarna.
I skrivelsen återfinns fler förslag och mer argumentation. Förslagen och medskicken tar sin utgångspunkt i den politik som förbundsstyrelsen beslutade om i juni 2023 vilken finns att läsa här nedan.
Ansvarig utredare: Johan Linder
Ansvarig utredare: Per Båvner