Skrivelse om att skärpa legitimations- och behörighetskraven

Sveriges Lärare har lämnat en skrivelse till statsråden Johan Pehrson och Lotta Edholm vid Utbildningsdepartementet angående behovet av att skärpa regelverket kring legitimation och behörighet. Skrivelsen innehåller en beskrivning av dagens problem med regelverket och ett antal skarpa förslag till ändringar av skollagen.


För Sveriges Lärare är det angeläget och helt avgörande, både för skolans kvalitet och läraryrkets attraktivitet, att regelverket kring lärarlegitimation och behörighet skärps.

Sveriges Lärare lämnar i denna skrivelse ett antal konkreta förslag till hur en sådan förändring skulle kunna genomföras genom ett antal skärpningar av skollagen. 

Sammanfattningsvis vill Sveriges Lärare att det införs: 

  • En skyldighet i skollagen att anmäla alla lediga lärartjänster med viss omfattning till Arbetsförmedlingen: Alla lediga anställningar som lärare eller förskollärare av en viss minsta omfattning bör anmälas till Arbetsförmedlingen för att säkerställa att legitimerade lärare har möjlighet att söka dem. Den anmälda anställningen bör inte avanmälas förrän den har tillsatts med en legitimerad lärare. 
  • Krav i skollagen på att i första hand erbjuda anställning till sökande som har legitimation: Läraranställningar (även tidsbegränsade) måste erbjudas till sökande som har lärarlegitimation om det inte finns särskilda skäl för annat med hänsyn till barnen eller eleverna.    
  • Arbetsrättsliga sanktioner för arbetsgivare som inte utlyser lärartjänster eller anställer obehöriga i strid med skollagen: Det måste finnas effektiv tillsyn och sanktioner för huvudmän som bryter mot skollagen. Sveriges Lärare föreslår därför att arbetsgivare som underlåter att utlysa lärartjänster eller anställer obehöriga i strid med lagen ska kunna förpliktas att betala allmänt och ekonomiskt skadestånd. En sådan reglering skulle både skapa incitament för enskilda legitimerade lärare att påtala brott mot lagen samt säkerställa en rimlig kompensation och en avskräckande effekt.  
  • Krav i skollagen på att personer som saknar lärarlegitimation ska kunna anställas för en period om maximalt sex månader (i stället för ett år som nu): Ett år är enligt Sveriges Lärares uppfattning en för lång tid att låta en person som saknar lärarlegitimation vara anställd utan att huvudmannen vidtar ansträngningar för att rekrytera en legitimerad lärare. Förbundet föreslår därför att tidsgränsen sänks till sex månader.  
  • Företräde till fortsatt anställning för legitimerade lärare eller förskollärare vid nedskärningar: Det behöver tydliggöras i skollagen att legitimerade lärare eller förskollärare inte ska kunna omplaceras till annat arbete eller sägas upp på grund av arbetsbrist så länge huvudmannen samtidigt har personer som saknar lärarlegitimation anställda på lärar- eller förskollärartjänster som de har tillräckliga kvalifikationer för. Anställningsskyddslagen behöver därför kompletteras med särskilda regler i skollagen angående omplacering och uppsägning av lärare och förskollärare.  
  • Ett tydligare och skarpare uppdrag för Skolinspektionen att utöva tillsyn: Myndigheten behöver ges ett särskilt regeringsuppdrag att kontinuerligt utöva tillsyn över huvudmännens efterlevnad av regelverket, även efter anmälan av enskilda lärare eller allmänheten. 

Ett första steg är att regeringen i närtid behöver låta göra en översyn med direktiv att se över regelverket och föreslå skarpa förändringar i linje med vad förbundet föreslår.

Ett viktigt uppdrag för utredningen behöver vara att föreslå hur nuvarande undantag för Waldorflärare, lärare som undervisar på engelska i andra ämnen än språkämnen samt för modersmåls- och yrkeslärare ska avskaffas, inkluderat en tydlig tidsplan för när samtliga undantag ska vara borttagna.

Sveriges Lärares ser fram emot en dialog med regeringen kring behovet av utredningen samt framtagande av direktiv inför översynen. I denna skrivelse ingår en bilaga med förslag på hur konkreta förändringar i skollagen skulle kunna se ut. 

Sveriges Lärares skrivelse

Ansvarig förbundsjurist: Peter Edin 

Ansvarig utredare: Johan Linder 
 

Frågor & svar