Statens ansvar för skolan
Sveriges Lärare tillstyrker stora delar av utredningens förslag. Dessutom delar vi den problemformulering och analys som utredningen gör.
Att stärka statens ansvar är främst en styrnings- och strukturreform som behövs för att skolans kärna, mötet mellan lärare och elev – undervisningen – ska ges de bästa förutsättningarna.
Sveriges Lärare anser att det är genom ett fullgånget förstatligande av huvudmannaskapet det går att säkra kvalitet och likvärdighet i svensk skola och därför välkomnar vi utredningens förslag.
Enligt utredningen behöver styrningen bli mer sammanhållen och antalet styraktörer minska. Vi anser att det är av yttersta vikt att så sker, eftersom det idag inte finns ett skolsystem utan flera hundra olika.
Utredningen landar i två olika alternativ, ett fullgånget förstatligande där staten tar över hela huvudmannaskapet och arbetsgivarrollen, samt ett alternativ där staten framför allt tar ett större systemansvar för skolan.
Sveriges Lärare menar att alternativen inte utesluter varandra utan alternativ två bör ses som ett steg på vägen mot ett fullgånget förstatligande, då det inte går att genomföra på något annat sätt än stegvis.
Ett fullgånget förstatligande kommer både ta tid och kräva betydande politisk enighet för att vara genomförbart. På kort sikt är därför det viktigaste att staten påbörjar arbetet med att ta ett större ansvar för skolan på de sätt som är möjliga.
Startsträckan för att ta huvudansvaret för skolans finansiering, ett tydligt ansvar för lärarkårens kompetens och ett större ansvar för skolmyndigheterna att stötta huvudmännen i deras arbete är inte lång. Det finns redan utredda förslag på dessa områden.
Ansvarig utredare: Ellinor Alvesson