Kunskapsbedömning av barn och unga i samhällsvård

Sveriges Lärare är kritiska till förslaget om en obligatorisk kunskapsbedömning av barn och unga i samhällsvård så som det är formulerat i betänkandet men ställer sig positiva till andra förslag i utredningen.


Sveriges Lärare avstyrker förslaget om en obligatorisk kunskapsbedömning av barn och unga i samhällsvård så som det är formulerat i betänkandet.

Sveriges Lärare delar bedömningen att det i dag finns problem när det gäller skolgång och lärande för barn och unga i samhällsvård, men anser att det är bättre att satsa direkt på en välfungerande undervisning än på obligatorisk bedömning i alla ämnen.

För den här gruppen elever är det viktigt att skyndsamt få till en normal skolgång och därmed undvika sådant som kan försena detta och kanske även uppfattas som betungande av eleven.

Vid en ny skolplacering är det snarare avgörande att det tas ett helhetsperspektiv på elevens skolsituation, där formativa kunskapsbedömningar sker löpande, vilket är en del av den reguljära undervisningsprocessen. 

Det är också viktigt att eleven får en bra situation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv där elevens behov kan tillgodoses. Det kan handla om överföring av utredningar och annat material från tidigare skolgång.

Sveriges Lärare är därför positiva till att det inslaget finns med i formuleringen om att ”samråd med personal med specialpedagogisk kompetens ska ske vid den särskilda kunskapsbedömningen”, samt skrivningarna om att säkerställa dokumentation, och överföringar av dokumentation, mellan olika placeringar.

Sveriges Lärare tillstyrker förslaget att det införs en bestämmelse i skollagen om att hälsobesök ska erbjudas vid behov för barn och unga i samhällsvård.

Sveriges Lärare tillstyrker att socialtjänstförordningen 3 kap. 7 § justeras till att den som vårdas i ett familjehem, stödboende eller hem för vård eller boende och vars skolplikt har upphört och som inte får utbildning i gymnasieskolan eller anpassade gymnasieskolan vid behov bör ges möjlighet till kompletterande utbildning.

Sveriges Lärare instämmer även i att det annars bör ges möjlighet till sådan arbetsträning som ökar möjligheterna till att få anställning eller yrkesutbildning.

Sveriges Lärares remissvar

Statens offentliga utredningar

Ansvarig utredare: Per Båvner

 

 

Frågor & svar